Hej! Jag har ett Assa alboy 2002 som jag behöver få loss cylindern på. Men jag vet inte hur jag ska få loss skruvarna. Någon som kan hjälpa mig?
Skruvarna längst till höger och vänster går lätt att skruva ur, jag behöver bara hjälp med dom som är inringade.
 
  • Närbild på Assa Alboy 2002 dörrlås med två skruvar inringade med röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett Assa alboy 2002-lås med två skruvar omringade av en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2:30 in
 
D Dilato skrev:
[media]nej det är inte ”skruvar” i dom inringade hålen. Det är någon form av plugg som sitter där, det ser ut som om man skulle kunna trycka in något i mitten och sedan skruva loss med en insektsnyckel. Men det går inte 🙃
 
Du knackar på mässingskulorna med något platt t.ex ett dorn eller torx/insex bits så borren får bättre styrning sedan borrar du ur pluggarna med en 3-3,5mm borr.
Därefter lossar du skruvarna som vanligt.
D Dilato skrev:
2:30 in
[media]
Fel låscylindrar alltså metod sedan undrar jag varför han lossar trycke och vredskylt för att byta låscylindrar.
 
1 123abc skrev:
Du knackar på mässingskulorna med något platt t.ex ett dorn eller torx/insex bits så borren får bättre styrning sedan borrar du ur pluggarna med en 3-3,5mm borr.
Därefter lossar du skruvarna som vanligt.

Fel låscylindrar alltså metod sedan undrar jag varför han lossar trycke och vredskylt för att byta låscylindrar.
Tack!

Hur långt in ska man borra, så att jag får fäste att skruva ur?

Jag ska installera ett yale Linus.

Men vad innebär det för själva cylindern att jag borrar ur pluggarna, ändras funktionen något? Kommer cylindern fungera som vanligt även om jag borrat ur pluggarna?

Tack för svar!
 
123Matsis 123Matsis skrev:
Tack!

Hur långt in ska man borra, så att jag får fäste att skruva ur?

Jag ska installera ett yale Linus.

Men vad innebär det för själva cylindern att jag borrar ur pluggarna, ändras funktionen något? Kommer cylindern fungera som vanligt även om jag borrat ur pluggarna?

Tack för svar!
Du borrar endast ur mässingspluggarna det går snabbt och ofta fastnar dom på borren, du borrar inte skruvarna.
Funktionen i låscylindern påverkas inte av att borra mässingspluggarna.
 
1 123abc skrev:
Du borrar endast ur mässingspluggarna det går snabbt och ofta fastnar dom på borren, du borrar inte skruvarna.
Funktionen i låscylindern påverkas inte av att borra mässingspluggarna.
Stort tack!😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.