Hej!!!

Jag har just köpt en ny dörr från DOORIA.. den levererades med ASSA 2000 evo med hakregel - låskista!

Nu måste jag ju köpa tillbehör till denna!! Är det då så att jag måste köpa en ASSA-sats som kostar 2539kr för att få något lås på dörren???

Finns det något ställe man kan köpa cylinder och vred billigare???

Hoppas verkligen på hjälp med detta!!!

MVH/Anna-Karin
 
Ja... visst låter det dyrt :(

Vart kan man få tag på det billigare då tro?
 
Titta på tex. de stora varuhusen som Bauhaus och K-rauta. Jämför noga och använd deras prisgaranti om du vill komma ner lite till i pris.
 
Tror vi tar 1595 eller 1695 för en behörssats för 2000 evo oavsett färg..
Å vi är absolut inte billigast, Men vi kan lösa likalåsning om man har fler dörrar redan i butik.
Sen kan ju sägas att vi tar 1995 för ett komplett paket med låskista mm
DOORIA är en av dörrtillverkarna som inte har bojkottat evo..
 
Tack för tipsen!

Så här blev det!

Vi köpte ett komplett evo-paket m. handtag o låskista o cylindrar o allt sånt på COOP för 1995... Vi behövde grejorna ganska så snabbt så det fick bli så... inget K-rauta eller bauhaus i närheten :(

(Men det känns ju i alla fall bättre att ha köpt alltihopa för 1995 än ca 2600 för bara tillbehörssatsen) ....
Jag antar dock att om jag haft tid att leta o kolla med Bauhaus t.ex så hade det blivit billigare!...men man vill ju inte vara utan lås o handtag så värst länge... :)

/Anna-Karin
 
frohike skrev:
DOORIA är en av dörrtillverkarna som inte har bojkottat evo..

Blev kute nyfiken...
Det du säger om att bojkotta evo... betyder det att evo inte funkar nå bra??? eller varför verkar det som att dörrtilverkare bojkottar dem?


/Anna-Karin
 
I jakten på pengar har man vid framtagningen av evoserien valt att tillverka enigt en gamal men beprövad metod nämigen modulbaserad. man har ett grundutbud med delar som kan sättas ihop till mer eller mindre vilken typ av lås som behövs. Dvs mindre saker att tillverka. Fungerade skitbra fram tills evo-låsen. Dock valde man i utveckligen av evo att ta fram komponenter som till stor del är gjutna av aluminium eller motsvarande, vilket i sin tur är klent isig och inte så slitstarkt. Sen är uppbyggnaden av evolås helt olik gamla typer avlås med ett virrvarr av länkar mm.
Av alla 2000 evolås som har sålts från lanseringen 2002 fram tills i sommras har nog mer än 80% bytts ut på garanti pga att de har gått isönder redan efter några månader med användning som ett gamalt 2000 lås skulle klarat år ut och år in.

Det har vart fjädrar som har gått av, länkar som har böjts pga för tunga trycken (Därför rekomenderar jag inget annat än klassiska assatrycken till evolås)

Sen att låsen ej är kompatibla med produkterna som skall användas till gör inte saken bättre. Ingen som är så stort isäg med för oss som jobbar med det är det inte något man är så glad över då man måste ta fram lösningar som löser problemet tills assa löser det själva. (Kräver att man gör om stora delar av komponentstillverkninge)

Att vi sen säljer evolås med förbihållet att vi kommer inom 1 år få byta ut det pga att låsen är utslitna gör inte saken bättre.

Så historien Evo är inget kul och nått som vi som jobbar med det försöker hålla oss långt borta ifrån så länge det bara går.
 
Hur visar sig felen på ASSA Evolutionlåsen?

Vi har sådana lås i vårt nybygge och det ena låset är helt stumt ibland när vi skall låsa igen det med nyckel från utsidan, man är tvungen att vrida tillbaks nyckeln maximalt mot "öppnahållet" och börja om för att kunna låsa igen det.
 
Jesca_j: För min del låter det som om antingen utsidescylindern alt insidescylinden är felmonterad. När man ser på låskistan har man ett kryss som cylindern skall vrida på i låskistan. Den spetsiga "taggen" i krysset måste Alltid peka rakt ner på båda sidor innan cylindern monteras. Missar man detta så kan låset gå helt i baklås. Vilket kräver att låssmed kommer å hjälper till.
Om detta stämmer så skulle jag nog se till att reklamera låskistan,
 
Mina egna erfarenheter bekräftar Låsis syn på evolåsen. Jag är inne på min tredje kista nu på bara ett par år.
 
inte för att prata gott eller ont om produkter, så tycker jag att evolåsen har blivigt mycket bättre nu. Men du kan dock ha otur att få med ett gammalt lås från dörrtillverkaren. Lägg dock på minnet att Assa har väldigt bra garantiåtagande skulle vilja säga bland de bästa i branschen.

Vad jag själv har sätt så är det inte bara assas fel utan även många fall av felmonteringar.
// Jonaz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.