Bob_the_builder
Nu börjar det dra ihop sig till inkoppling av all el (och telefon) och därmed också till ett slutgiltigt beslut i åskskyddsfrågan. Bosätter mig i ett klart åskutsatt område, så att det SKA installeras ett är klart, frågan är vilket och hur?

Jag har förstått indelningen i grov-, mellan- och finskydd, men hur går det till i praktiken? Jag har tittat på det villapaket som finns på elbutik.se (http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6831). Dock så förefaller det som att grov- och mellanskydd är monterade i samma kapsling. Hur går det ihop? Det är väl inte speciellt vanligt att gruppcentralen sitter i mätarskåpet..? I mitt fall sitter mätarskåpet på en stolpe 20 meter från huset. Blir det till att köpa lösa delar och montera separata kapslingar om det ska göras ordentligt?

Potentialutjämningsskenan i mitt fall (dit mellan- och teleskydd ska anslutas), är det helt enkelt jordskenan i gruppcentralen?

 
Jag har femledarsystem och har följdaktligen 4 lösa grovskydd i mätartavlan. Det är dessa som "offras" vid ett rejält åsknedlag, men vanligtvis klarar även grovskyddet några smällar. I elcentralen sitter sedan ett mellanskydd med en grön OK-lampa. Slutligen har jag finskydden vid förbrukarna som behöver skyddas, i mitt fall APC:s vanliga grenuttag. Har också 1500VA UPS vid centralen som försörjer en separat grupp för server, datorer, och annat man vill skall klarar några minuter vid strömavbrott.
 
Elrond har ett färdigt paket med ett skydd som lämnar mycket låg restspänning (800V)
Kolla på www.elrond.se
Då dom är E-nummersatta kan dom köpas genom dom flesta elgrossister.
 
Bob_the_builder skrev:
Nu börjar det dra ihop sig till inkoppling av all el (och telefon) och därmed också till ett slutgiltigt beslut i åskskyddsfrågan. Bosätter mig i ett klart åskutsatt område, så att det SKA installeras ett är klart, frågan är vilket och hur?

Jag har förstått indelningen i grov-, mellan- och finskydd, men hur går det till i praktiken? Jag har tittat på det villapaket som finns på elbutik.se ([länk]). Dock så förefaller det som att grov- och mellanskydd är monterade i samma kapsling. Hur går det ihop? Det är väl inte speciellt vanligt att gruppcentralen sitter i mätarskåpet..? I mitt fall sitter mätarskåpet på en stolpe 20 meter från huset. Blir det till att köpa lösa delar och montera separata kapslingar om det ska göras ordentligt?

Potentialutjämningsskenan i mitt fall (dit mellan- och teleskydd ska anslutas), är det helt enkelt jordskenan i gruppcentralen?
-Det låter som du har luftledningar in. Då är det nog ingen dålig ide med inslagsskydd. Det finns väldigt mycket på marknaden, låt en lokal installatör med kännedom om åskskydd titta på din anläggning, om du vill ha ett skydd som fungerar när det gäller. Det kan vara mycket våldsamma krafter som ska handteras.
Potentialutjämningsskenan är en separat skena som numera ska finnas i nya installationer. Till PUSen ansluts alla byggnadens ledande delar, inkommande vattenrör (om metall), tele, kabel-tv, ev åskledare, och el-centralens jordskena. Större och mer omfattande PUS-anläggningar är inte ovanliga i nyare kommersiella fastigheter.
 
Bob_the_builder
Nej, det är inte fråga om luftledning, men i och med att det är ett dubbelmätarskåp som betjänar båda min och grannfastigheten så grävde vi ner en avsågad telestolpe i tomgränsen och monterade skåpet på.

Frågan kvarstår: Hur är det tänkt när man har placerat grov- och mellanskydd i samma kapsling?

Monteras det PUS vid gruppcentralen i nybyggda villor överhuvudtaget? Inkommande vatten har ju knappast utförs av järnrör i modern tid. Vad finns kvar att dra till PUS-en utöver ev överspänningsskydd? Känns bara som en förlängning av PE-skenan i centralen, och varför inte dra en jordledning direkt dit i stället? Om jag nu monterar ett separat grovskydd i mätarskåpet, måste det skruvas upp en PUS där? Hur är det hos dig Johan_G?
 
Jag har monterat några avledningsskydd, men inte många. Och har i alla tillfällen haft tillgång till antingen mätarskåp i fasad eller inomhus.
Grovskydden har då monterats i direkt anslutning till utgående huvudledning direkt efter mätare, och en pus-plint med anslutning till lokalt jordtag eller befintlig åskavledningsanläggning med ringledare.
Mellanskydd monteras vid gruppcentral med avledning till jordledare, men det måste vara 5-ledarsystem, dvs skilda neutral- och jordledare.
Detta är rätt komplicerat, och jag har i varje enskild tillfälle behövd rådgivning om dimensionering och montageförfarande från tillverkare.
Jag vill understryka att detta är inget att experimentera med, och ber dig att ta kontakt med installatör med erfarenhet !
Vitsen med PUS är att potential i en byggnad skall höjas spontant och samtidigt i alla ledande delar i en huskropp vid åskinslag så att potentialskillnader (ie spänningsskillnad) skall bli så liten som möjligt.
Observera även språkbruket; vi talar om INSLAG, dvs blixtnedslag som leds in i huset med diverse ledande delar såsom vattenledningsrör, el- och telekablar.
Mod direkta NEDSLAG finns inte många skydd som stoppar. Då är det reguljära åskavledningsanläggningar som gäller!
 
Bob_the_builder
-ah skrev:
Detta är rätt komplicerat, och jag har i varje enskild tillfälle behövd rådgivning om dimensionering och montageförfarande från tillverkare.
Jag vill understryka att detta är inget att experimentera med, och ber dig att ta kontakt med installatör med erfarenhet !
Jag är inte ute efter att experimentera. Jag har respekt för uppfattningen att jag ska kontakta en installatör, men jag jobbar inte på det sättet, dvs att ringa en försäljare och fråga vad jag ska ha (utan att ha något eget underlag att utgå ifrån när jag frågar). Jag har handlat upp all annan installationsmateriel själv, så det finns som jag ser det inget skäl att göra undantag från den regeln här heller - med rätt beslutsunderlag.

Jag tycker inte att det här verkar vara något hokus-pokus, utan det finns ju uppenbarligen flera olika färdiga paket med tydliga namn som "villa tätort" och "landsbygd" som helt enkelt avleder olika starka strömspikar. Enkelt, även för elektrikern ::)

Frågan är hur det ska se ut i praktiken - i just det fall jag beskrivit.
 
Om det är två skydd i samma kapsling som du skriver så ska det sitta någon form av impedans emellan.
Annars kommer aldrig grovskyddet att "tända" utan mellanskyddet som har en lägre tändspänning kommer att tända först och ta hela smällen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.