Ett par av mina askar är lite... risiga
Jag har försökt titta på bilder av sjuka askar och jämföra, men kan inte riktigt avgöra. Mycket döda grenar och en massa yngre skott, men vet inte om det kan bero på andra orsaker?
Detta trädet är väl det som ser värst ut, lite svårt att få en bra bild bara.

Ask med tunna grenar, delvis kala och med tät undervegetation, mot en klarblå himmel i en trädgård med gräs och andra träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ask med mycket döda grenar och ett fåtal gröna löv under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Trolig askskottsjuka. Flesta askar i mitt område är drabbade - de flesta av dessa helt döda. Har en mycket stor ask alldeles vid tomtgränsen som också är drabbad. Tänder på våren senare än andra friska askar, tycks risig vissa år men den hämtar sig ganska snabbt och i augusti ser den faktiskt frisk ut. Vissa askar (15-20%) kan insjukna men repa sig. Andra sätter "frökvastar" - och dessa tolkar jag som att de dör inom några år. Min ask visade första sjukdomssymtomet för ca 15 år sedan. Vissa år värre än andra år. Detta år ser det faktiskt friskt ut. Jag oroar mig eftersom det inte bara är vackert utan skyddar även mitt hus för starka östersjöstormar på vintern.

TS's ask ser inte glad ut men om det gäller fler träd är det mycket möjligt att något av dessa träd överlever. TS får göra som jag: leva på hoppet!
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Jodå. Så där ser många av våra askar också ut. Inte så mkt man kan göra så vitt jag vet. Bara att hålla tummarna som yonna skrev.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.