Vår nio år gamla Asko har börjat krångla, modell D 5914.
En timme in i programmet börjar den larma på felkod F10 (överfyllnad) och avloppspumpen går konstant. Det finns inget vatten på bottenplåten och mikrobrytaren fungerar.
Har rengjort avloppslangen, silfiltren, bytt nivåvakten, men felet kvarstår.
Sköljprogram fungerar, men alla vanliga program verkar ge samma fel.

Någon insatt som har några förslag?
 
A
är nivåkammaren ren?
sitter den gula passbiten på plats?
 
Allt är rengjort och passbiten sitter där den ska. Kan det vara kretskortet?
 
A
J Joggin skrev:
Allt är rengjort och passbiten sitter där den ska. Kan det vara kretskortet?
känns inte som kretskort, möjligt att inloppsventilen spökar
 
Kan den larma på överfyllnad? Visste bara nivåbrytare och överfyllnadsskydd.
 
A
den kan tro att det läcker om det tar för lång tid att ta in vatten
 
Det låter troligt att det skulle kunna larma. Dock kommer larmet mitt i programmet. Var i närheten senast och det var inte i samband med varken vattenintag eller utpumpning. Den tar in vatten i startsekvensen och det tar inte längre tid än vanligt. Larmet kommer före första utpumpningen, c:a 30 minuter i i huvudprogrammet (1,5 h)
 
A
J Joggin skrev:
Det låter troligt att det skulle kunna larma. Dock kommer larmet mitt i programmet. Var i närheten senast och det var inte i samband med varken vattenintag eller utpumpning. Den tar in vatten i startsekvensen och det tar inte längre tid än vanligt. Larmet kommer före första utpumpningen, c:a 30 minuter i i huvudprogrammet (1,5 h)
då blir det mer märkligt, kollat kablarna till luckan?
 
Nej, det har jag inte gjort. Alla förslag mottages tacksamt. Har slut på ideér, men gott om reservdelar.
 
J Joggin skrev:
Nej, det har jag inte gjort. Alla förslag mottages tacksamt. Har slut på ideér, men gott om reservdelar.
Hej,
Jag har fått samma problem, hittade du någon lösning ?
Maskinen går en stund sen kommer f10.
 
Tyvärr inte. Maskinen är utbytt och står i källaren för reparation. Ska testa att byta styrkortet, men det beror på att jag har ett liggandes. Om man ska köpa det nytt är det nog bättre att byta maskinen rent ekonomiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.