Vi måste byta golv i hallen, tänkte oss ett gediget golv i ask, gärna åt det mörkare hållet. Då hallen är rätt liten och långsmal funderar vi på brädornas dim. (bredd) . Gör smalare dim att hallen ser något större ut eller är det endast ett önsketänkande från vår sida? 130 mm kanske räcker?
1. Har någon barnfamilj med hund erfarenhet av sådant golv, kan det hålla sig snyggt även om vi inte lackar det?
2. Någon som kan dela med sig av tips på tillverkare och produkter? Jag har hittat fram till DalaFloda och Yxhult

Huset är gammal och byggt på 30 talet, tillbyggt kring 1970 och vi har en bra källare<under trappen
 
Du kan kolla in http://www.yostrading.se/ De säljer golv i Stockholm. Jag vet att ena ägaren har hund. Jag har för mig att han har ask själv. Ring gärna och tala med dem.
 
Tack för tipset, introduktionsbilden på hemsidan är iallafall en hund som busar...med ett bar på ett trägolv. Varkar lovande :)
 
Vi har ekparkett i hela lägenheten och jag HATAR det. Det funkar rätt bra i alla torra miljöer, men glipar och blir mörkt av allt blött. Jag avråder er att lägga in parkett i entrén som iaf hemma hos oss är en rätt fuktig miljö. Satsa på något tåligare som t ex klinker åtminstone 2x2m innanför ytterdörren.
 
Ask är ett just träslag om du inte bestar, det är hårt och funkar bra i miljöer med hårt slitage.
Randigheten (ådringen) döljer skavanker bättre än t.ex. lönn eller björk.
Det är bättre med vax eller olja än lack, när lacken läcker och det kommer den göra med tiden så blir ytan ful.
Olja och vax går att underhålla, många tryckmärken från grus självläker inom 2-3 år men syns på en lackad yta.
Sen håller jag med Apprentice om att precis innanför dörren är klinker eller en stor matta bättre.
 
Värmebehandlad ask är mörk, då kan du också slipa ner golvet och ändå behålla färgtonen. Ju hårdare bakad, desto mörkare blir den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.