Hej,

Jag håller på och renoverar källaren i mitt torp och kommer i samband med det att bygga ett nytt badrum och en liten bastu. Nu ska snart avloppsledningarna på plats och jag har inte lyckats lista ut hur jag egentligen borde lösa planlösningen, så jag hade varit jättetacksam för lite tips!

Förutsättningarna är som följer: Rummen blir maximalt 220 cm långa och totalt tillsammans 330 cm breda. Toaletten är nu tänkt 220x180 och bastun 140X220. Dörrarna mynnar ut i ett allrum.

Jag vill ha plats med minst 4 pers i bastun, men det ska gärna gå att trycka in sex personer vid behov.
Eftersom det är en källare sitter fönstren ca 130 cm upp och i bastun blir det glasbetongblock istället för fönster.

I badrummet vill jag ha plats med:
- Toa
- duschvägg 80X80
-handfat med kommod för förvaring
- tvättmaskin normalstor (helst, annars toppmatad)
- handdukstork
...samt gärna lite plats över för ett skåp med ytterligare förvaring.

Avloppsledningen går ut från huset på kortsidan, ungefär under fönstret. Därför känns det mest logiskt att ha toalettstolen därinne. Annars hade jag nog vänt på det.

Undrar dock t.ex. om handfatet bör stå mellan dusch och toalett istället, för att göra plats för förvaring? Det jag nu ritat in är 80 brett och det är inget måste.

Tacksam för synpunkter!
 
  • Planlösning av ett källarbadrum och bastu, inklusive toalett, handfat, dusch, tvättmaskin och bastubänkar i uppställt format.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle välja att ha lavar hela vägen på långsidan och ha aggregatet mitt på motstående vägg. Kanske lite dumt om man måste klättra in till inre hörnet, men full ligglängd å andra sidan. Och fler som får plats att sitta uppe.

Badrummet skulle jag sätta duschen i övre vänstra hörnet och toan i nedre högra. Handdukstorken, behöver den egen väggyta eller får den plats ovanför toan eller tvättmaskinen? Sak samma iofs., du har ju väggyta för den.

Oavsett de ändringarna eller ej tycker jag att det ser bra ut! Väl utnyttjade kvadratmeter.
 
Tack för förslag kring lavarna! Säkert lättare att bygga också med fullbredd. Har varit lite insnöad på att ha läst nånstans att aggregatet ska sitta på samma vägg som dörren eller åtminstone nära, och varit lite orolig för det du beskriver om att det finns risk att bränna sig när man ska in. Sen, om jag räknar rätt så får jag det till att två våningar hyfsat bekväma bastulavar i sig själva bygger ca 115 cm i bredd och redan det är ju för mycket om man ska få plats med knäna. Kanske blir det tight att också trycka in ett aggregat där då?

Gällande badrummet har jag som sagt velat ha toastolen så nära huvudavloppsanslutningen som möjligt, För det är väl bara toan som behöver riktigt grova rör? Funderar dock som sagt på att ha handfatet på samma sida som dusch och WC nu, för att frigöra en hel vägg nästan. Eller blir det tight?
 
Jag skulle nog inte flytta på handfatet, men gör du det skulle du kunna ha dörren in till bastun mitt på långväggen. Då kan du ha aggregatet i hörnet bredvid dörren och därmed maxa lavytan genom att ha lavarna som nu, men längs hela övre långväggen.

Så jo, kanske skulle jag det ändå...
 
BirgitS
Det är inte så bra att ha duschen precis vid dörren eftersom det blir svårt att få till fallet så att tröskeln kommer tillräckligt högt i förhållande till golvbrunnen, ökad risk för vattenskador på dörrfodret och risk för vatten på strömbrytaren som väl sitter precis där.

Jsundqvist Jsundqvist skrev:
.samt gärna lite plats över för ett skåp med ytterligare förvaring.
Sätt upp skåp ovanför toalett och tvättmaskin. Ha spegelskåp ovanför handfatet i stället för bara en spegel.
 
Tack för bra råd gällande duschen! Orolig bara att det blir trångt med både dusch och toa längs inre kortsidan på fönsterväggen, men kanske är det inte så svårt att flytta toan eller kanske går det att vända på dem så toan står där den står men vänd utåt dörren och duschen vid sidan av?
 
Jag personligen tycker att bastudörren borde vara in i badrummet så man slipper gå igenom allrummet innan/efter bastande för tex att duscha.

Sätter man duschen där tvättmaskinen är inritad, gör en liten nisch för tvättmaskin där bastudörren är och så har man kommod/WC stol på väggen där dusch/WC är idag. Handdukstork ser jag inte som några problem att placera.. finns så många olika modeller som gör att den går att placera lite var man vill.. tex ovanför WC :)
 
Tror ni att detta vore en bättre lösning? Det känns ju onekligen mer naturligt. Blir lite mer avloppsrör att dra men det bör ju inte vara några konstigheter. Eller krånglar jag till det?

Tänker dessutom en spygatt från duschen till ett avlopp i bastun.

Får inte riktigt till det med bastuaggregatet till en av långväggarna, tror det blir smalt. Alternativet då att ha aggregatet längst in men det ska ju tydligen inte vara optimalt. Vill ha dörren in utifrån och inte från badrummet för att möjliggöra toabesök samtidigt som bastubad.
 
  • Ritning av badrum och bastu med planerad avloppsledning och bastuaggregatets placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Ha inte aggregatet vid de långa älvarna. Ungen kommer vilja sitta dör och det är risk för brännskador. Sätt det på motsatta väggen och ta bort den lilla korta näven.

Vi hade en stor vedeldad bastu med två lavar. Teoretiskt rymde den 8 personer. Det var alldeles för trångt för att kännas bekvämt, 4 max 5 personer kändes lagom.
 
Vad sägs om att göra en liten toa längst in i badrummet? Handfat uppe till vänster, toa nere till vänster och vägg för. Tvättmaskin och dusch längst nederväggen i rest-badrummet och dörr till bastun mitt på långväggen. Bastun blir helt enkelt mycket bättre om du kan ha dörren där.

Om man behöver en så avskild toa eller inte är förstås en smaksak, men jag tror att den kombinationen är värd att fundera på i alla fall.
 
Tack alla för synpunkter! Bastun är som sagt tänkt att vara av det mer sociala slaget ock rummet utanför kommer vara nåt slags lounge med kamin och korgmöbler. Dörren till bastun blir därför ut i stora rummet även om jag inser att det finns fördelar med att ha dörren i badrummet.

En fördel dock med att inte ha det är att det nu finns plats för ett litet skåp/byrå i badrummet där handdukar och liknande kan förvaras och det värdesätter jag.

Idag har de börjat med avloppsanslutningar och ritningen som vann var i linje med den senaste jag postade, men med toastolen i mitten istället för längst mot dörren. Då blir det en kortare grov stam.

Bastuaggregatet lär hamna längst ut mot dörren som i ritningarna pga mest lämpat av rent termiska skäl, men jag hör absolut era argument!

Svåra beslut allting! Nu känner jag mig dock hyfsat bekväm i mina val, så tack än en gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.