Hej!
Vi ska bygga nytt hus (stenhus i lättbetong/siporex) och skulle gärna vilja ha era åsikter på vår planlösning, fönster etc.
Man blir lätt hemmablind efter ett tag...
Oavnför entren kommer även finnas ett loft på drygt 20 kvadratmeter.

Lite funderingar vi själva har är:
- Vardagsrummet är tak öppet upp till nock samt in till köks ön. Vi funderar på att inte ha köksdelen fram till köksö (sett ifrån vägg från garage) upp till nock utan enbart 2,5m takhöjd för att bl.a. slippa ha en långt rör för fläkten som vi tycker är fult.
- Trappan till loftet blir relativ brant...
 
  • planlösning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad_a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasad_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen gillar jag inte att man ser soffan ifrån entren. Det innebär att när man öppnar dörren för någon nasare eller okänd så ser de rakt in och man kan då inte skyla sig om man råkar vara halvnaken eller så. Försök flytta entre eller soffan.
 
Jag skulle nog fundera på ändra om i hallen. Toaletten direkt till vänster innebär smutsiga och blöta strumpor. Byter man plats på toalett och förråd får man dessutom möjlighet för barnvagsparkering direkt in till vänster.
 
Oj, var ska jag börja???? Halltoa och förråd platsbyte precis som jarlh skriver. Jag tror att du behöver en luftsluss mellan garage och hus. Köket ser väldigt litet ut. Jag skulle, som Fabrikör Stava skriver, inte vilja att man såg rakt in i vardagsrummet. Men det största problemet är fasaderna eller snarare taket. Försök att bryta upp dom lite. Till exempel behöver kanske garagetaket inte gå ända till , var är nocken? Vad är det för konstigt tak mitt på huset?

Ta hjälp av en arkitekt!
 
Till skillnad från föregående talare tycker jag inte det är något problem att man har en rak siktlinje från entré till vardagsrum, störs man av den är det ju inte värre än att man sätter upp några stora krukväxter eller motsvarande.

Jag tycker heller inte det är någon höjdare att byta plats på förråd och toalett eftersom man har betydligt större nytta av ett fönster på toaletten än i förrådet (och vem vill ha in en smutsig barnvagn i huset egentligen, barnvagnar är i allt väsentligt cyklar och hör hemma bland sådana). Vad man däremot borde göra är att byta plats på toalettdörren och garderoberna i entrén. Garderober har man med fördel så nära ytterdörren som möjligt, vilket inte gäller toalettdörrar.

Sedan tycker jag det där loftet över entrén verkar lite suspekt. Känns som det mest kommer bli en hylla där man kan sitta och känna sig uttittad. Som rolig grej funkar det väl men vad är den praktiska nyttan?
 
Tack för era synpunkter. Så här har vi tänkt.

Att man kan se från entren in i vardagsrummet ser vi inte som ett större problem. Som en annan talare skrev kan man sätta något för som "skyddar" in mot vardagsrummet.

Angående toaletten så har vi valt den placeringen så att direkt vid entren får man en bredare hall. Bra när man kommer in. Sedan är det praktiskt att ha ett fönster i toaletten vilket vi inte får om man bytar plats på toa o förråd.

Loftet är bara en bonus. Barnen kan ha det som ett TV rum i framtiden. Fast då får man isolera det... Nu ska det vara öppet ner. Nackdelen är den branta trappan. Vi kommer inte på en annan lösning för detta :(

Det som gör oss osäkra är taket. Här är en modell som jag gjort på huset som vi gärna tar emot synpunkter på ang tak, fasad o fönster.

DSCF1694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF1695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF1697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF1700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF1704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF1707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du provat att vinkla upp den lägre delen på mittre taket och sänka den högre delen över garaget så att den hamnar under den upphöjda lägsta delen på mittre taket? Snurrigt att förklara, hoppas du förstår.
 
Vad kul att du har gjort en modell! Jag tycker jimatas förslag om att göra garagetaket lägre verkar bra.

Köket ser litet ut men jag ser inte hur många kvadrat det är på? Själv skulle jag till skillnad mot några av er andra slippa grusiga blöta fötter när jag ska gå på toa även om det betyder inget dagsljus i det rummet.

Vad kul det är att man kan få så mycket bra tankar kring en planlösning här - ser fram emot att kunna lägga fram våra skisser här snart :)
 
Tyvärr Jimata hänger jag inte med vad du menar med taket.
Menar du att mittentakets lägsta del blir likadan på båda sidor, dvs den delar sig i mitten? Framsida o baksida ser då likadana ut.
 
Nej, den högsta delen är kvar, den lägsta höjs tillräckligt mycket för att garagetaket ska kunna sänkas under den delen. Garagetakets lutning måste naturligtvis vara rimlig men inte lika brant som nu. Detsamma händer med mittentaket, lutningen blir inte lika stor.
 
Ni är kanske inte själva medvetna om det, men er plan är snudd på en klassisk trezonslösning: En sluss förenar villans privata del med dess "offentliga". Om ni rensar lite i skissen kommer lösningen till sin fulla rätt.

Min skiss visar hur ni får ordning på taket genom att balansera bredden på villans båda ytterzoner mot djupet på mittzonen. Jag har dock inte ritat in något loft, eftersom det stjäl fokus från trezonslösningens centrala tema. Dessutom betraktar ni själva betraktar loftet som extrabonus. Men om ni insisterar (och om detaljplanen tillåter) kan man utan problem bygga andravåning på någon av ytterflyglarna.

Om ni spegelvänder min planlösning är den ganska nära er egen ursprungliga. Jag vet nu inte hur er tomt med omgivning ser ut. Jag vet inget om planföreskrifterna, och borde därför egentligen inte skissa alls. Men med ett par vändor extra är jag övertygad om att detta utkast ska hjälpa er en bit närmare mål.
 
Herr Anders skrev:
vem vill ha in en smutsig barnvagn i huset egentligen, barnvagnar är i allt väsentligt cyklar och hör hemma bland sådana).
Barnvagnsplats i hallen är ytterst smidigt - har man haft den möjligheten så byter man ogärna bort den!

Har så i nuvarande bostad och hade det även i förra, men ej i sommarstugan. Men vill man trängas i garage med cyklar, utemöbler, pulkor och annat bråte när man ska stoppa ner bebisen så är väl även det ok. (Fast jag vet ju vad *jag* föredrar!)
 
jarlh skrev:
Barnvagnsplats i hallen är ytterst smidigt - har man haft den möjligheten så byter man ogärna bort den!

Har så i nuvarande bostad och hade det även i förra, men ej i sommarstugan. Men vill man trängas i garage med cyklar, utemöbler, pulkor och annat bråte när man ska stoppa ner bebisen så är väl även det ok. (Fast jag vet ju vad *jag* föredrar!)
Det är möjligt att du har rätt. Jag var tvungen att ha en barnvagn i hallen under en period av mitt liv då jag bodde i lägenhet. Det jag främst minns av det var de ofantliga mängder smuts som denna barnvagn drog in. Då föredrar jag vårt nuvarande upplägg med barnvagn under skärmtak direkt utanför ytterdörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.