Hej,
Pågående takomläggning. Här är några grejer som jag har noterat.
1) Gamla skruvar och klamrar är kvar under den nya duken.
Cirka ett 30-tal på ena sidan av taket (har inte kollat andra). Den gamla pappen har lämnats kvar men på vissa ställen har pappen ändå tagits bort och då är detta förekommande. Man har således inte bemödat sig att ta bort gammal spik eller klammer trots att detta skulle tagit typ 5 minuter. Verkar inte ha blivit något hål dock. Bärläkten uppe så det torde inte finnas ngn anledning att gå på duken.
2) Glapp mellan duk och ströläkt.
Underlaget är ojämnt och duken relativt tunn. Dock skall väl dess polyesterkärna hålla tätt runt skruvarna och skruvhålen.
3) Duk (YEP700) är skrapad. Det är själva filtdelen som är ytterlager till den polyesterstomme som i sin tur är omlindad av asfalt.
4) Överlapp av våder ej enligt monteringanvisning.
Flertalet av våder har inte 45 cm överlapp i överkant utan någonstans emellan 25-35 cm.
5) Ingen snedskuren våd vid underbeslag för skorsten. Samt att det är glapp under våden.
6) Inget glapp mellan överlapp och upphöjningen av underbeslag för skorsten. (Borde väl vara minst 4 cm).
Hur tycker ni detta ser ut? Det är inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
5:an är ju helt oacceptabel. Frågan är om det går att göra så det blir bra.
Är det fog för omgörning?
Och vad skulle en besiktningsman kunna ge mig i det här läget?
Pågående takomläggning. Här är några grejer som jag har noterat.
1) Gamla skruvar och klamrar är kvar under den nya duken.
Cirka ett 30-tal på ena sidan av taket (har inte kollat andra). Den gamla pappen har lämnats kvar men på vissa ställen har pappen ändå tagits bort och då är detta förekommande. Man har således inte bemödat sig att ta bort gammal spik eller klammer trots att detta skulle tagit typ 5 minuter. Verkar inte ha blivit något hål dock. Bärläkten uppe så det torde inte finnas ngn anledning att gå på duken.
2) Glapp mellan duk och ströläkt.
Underlaget är ojämnt och duken relativt tunn. Dock skall väl dess polyesterkärna hålla tätt runt skruvarna och skruvhålen.
3) Duk (YEP700) är skrapad. Det är själva filtdelen som är ytterlager till den polyesterstomme som i sin tur är omlindad av asfalt.
4) Överlapp av våder ej enligt monteringanvisning.
Flertalet av våder har inte 45 cm överlapp i överkant utan någonstans emellan 25-35 cm.
5) Ingen snedskuren våd vid underbeslag för skorsten. Samt att det är glapp under våden.
6) Inget glapp mellan överlapp och upphöjningen av underbeslag för skorsten. (Borde väl vara minst 4 cm).
Hur tycker ni detta ser ut? Det är inte riktigt vad jag hade förväntat mig.
5:an är ju helt oacceptabel. Frågan är om det går att göra så det blir bra.
Är det fog för omgörning?
Och vad skulle en besiktningsman kunna ge mig i det här läget?
Liknande trådar
-
Vad tycker ni om denna takomläggning?
Tak & Vind -
Åsikter och tips om ny planlösning
Planlösningar -
Åsikter om inkoppling av acktank
Värme allmänt -
Behandling av grangolv, era ärliga åsikter om olika behandlingstyper.
Golv -
Hej ! Har frågat lite om hjälp här innan och då de flesta sågade min planlösning har jag gjort en ny som jag väldigt gärna vill ha lite Åsikter om
Planlösningar