Man blir ju lätt lite hemmablind i sitt eget tänk. Så här ser skissen från srkitekten ut idag och på det stora hela är vi nog väldigt nöjda med den. En del fönster ska flyttas och ändras samt ska en balkong tillkomma på övreplan över utbyggnaden.
Men vad tycker ni??? Har vi ngt som är helt galet eller opraktiskt??? Vad har vi glömt??? Hjälp oss nu!
 
  • IMG_6212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6214.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar planlösningen och den verkar väldigt genomtänkt, men det jag reagerar över är "garderobstoan" i klädvården på BV. Väldigt liten och vad har den för syfte? Spontant känns det som att utrymmet skulle kunnas användas för något annat men jag gissar att ni har någon idé med den eftersom den ändå finns där. Som ni skriver ska det tillkomma en balkong och jag kan bara rekommendera så stor som möjligt. Härligt att kunna gå ut på balkongen och ha en stor uteplats med möbler, grill etc utöver en vanlig altan.
 
mr_bygg skrev:
Jag gillar planlösningen och den verkar väldigt genomtänkt, men det jag reagerar över är "garderobstoan" i klädvården på BV.
Det verkar vara en slags grovingång. I så fall är det väl helt rimligt att ha en liten toalett där. Det är ju den enda toaletten som kan nås utan att gå igenom fina ingången eller gå igenom hela huset. Möjligtvis kunde man göra den större, om man en dag skulle vilja sätta en dusch där.
 
Den lilla toaletten är mest till för barnen när de är ute samt den skitiga sambon som kommer hem från jobbet i smutsiga kläder och alltid har bråttom till toan...:)
Iom att vi kommer ha dusch både uppe och nere så ser vi ingen anledning att göra den större för att ev. sätta dusch där i framtiden men tack för åsikten!

Nån annan som har nåt att påpeka???
 
När man ändå pratar badrum så funderade jag lite över de två större badrummen, vars funktioner gott kunde byta plats, alltså; "lyxigare" badrum i anslutning till sovrummen, och det mindre vid entrén som det lagstadgade wc:!
I övrigt känns allt väldigt väl genomarbetat, så kanske även dessa badrums lägen? mvh / h
 
Vi har funderat fram och tillbaka på det där med vart man ska ha det stora lite lyxigare badrummet och kommit fram till att det passar oss bäst på nedre plan. Dels för att vi har små barn (och förhoppningsvis kommer ha det i många år till) som man vill ha koll på när de är i bad & bastu, dels för att vi har en stor walk-in-closet bredvid (som vi ville ha BREDVID tvättstugan!) och även för att vi båda tror att vi kommer ha störst behov av ett större badrum på nedre plan!
 
Då är det bara att lyfta på hatten för en välfungerande och genomarbetad och alldeles unik planlösning! Kör på!
 
Jag tycker att planlösningen ser genomtänkt ut och att den är anpassad efter era behov, men några synpunkter har jag.

Sovrummet på nedre plan är konstigt placerad, det naturliga vore att lägga den ovanför vardagsrummet för att minska på antalet vinklar på huset. Dörren till rummet är inte heller optimalt placerad, inte minst om det ska avändas som lekrum då riskerna är stora att barnen springer in i dörrar och ugnar etc.

Den första hallen ser onödig ut eftersom det ser ut att finnas gott om förvaring i innerhallen. Tas den yttre hallen bort kommer även ytterdörren att hamna under tak.

Dörrarna mellan klädkammare, tvättstuga och grovingång ser onödiga ut. De kommer förmodligen mest stå öppna och vara ivägen, skjutdörrar kanske vore bättre?

Behöver ni klädkammaren i grovingången? Det ser ut att vara väldigt trångt om en hänger upp en tvätt och den andra vill passera in till köket. Kanske vore bättre med fristående garderober i tvättstugan?

På övervåningen hade jag offrat en garderob i mellansovrummet och snedställt väggen. Det är mycket dörrar i hallen och det ser ut att lätt kunna bli trångt.

I köket är två dörrar plus kyl/frys placerade väldigt nära varandra, ser ut att kunna bli en del olyckor där.

Det är alltså mest småsaker som jag tagit upp och jag tycker att ni kan tänka igenom om ni tror att det kan bli trångt i rummen och om alla dörrar behövs.
 
Apollonia skrev:
Jag tycker att planlösningen ser genomtänkt ut och att den är anpassad efter era behov, men några synpunkter har jag.

Sovrummet på nedre plan är konstigt placerad, det naturliga vore att lägga den ovanför vardagsrummet för att minska på antalet vinklar på huset. Dörren till rummet är inte heller optimalt placerad, inte minst om det ska avändas som lekrum då riskerna är stora att barnen springer in i dörrar och ugnar etc.

Den första hallen ser onödig ut eftersom det ser ut att finnas gott om förvaring i innerhallen. Tas den yttre hallen bort kommer även ytterdörren att hamna under tak.

Dörrarna mellan klädkammare, tvättstuga och grovingång ser onödiga ut. De kommer förmodligen mest stå öppna och vara ivägen, skjutdörrar kanske vore bättre?

Behöver ni klädkammaren i grovingången? Det ser ut att vara väldigt trångt om en hänger upp en tvätt och den andra vill passera in till köket. Kanske vore bättre med fristående garderober i tvättstugan?

På övervåningen hade jag offrat en garderob i mellansovrummet och snedställt väggen. Det är mycket dörrar i hallen och det ser ut att lätt kunna bli trångt.

I köket är två dörrar plus kyl/frys placerade väldigt nära varandra, ser ut att kunna bli en del olyckor där.

Det är alltså mest småsaker som jag tagit upp och jag tycker att ni kan tänka igenom om ni tror att det kan bli trångt i rummen och om alla dörrar behövs.
TACK för alla synpunketer!!!

Bra funderingar... Alla dörrar där kring tvättstugan har vi faktiskt redan tänkt på skjutdörrar så det blir nog så.

Placeringen av sovrum/lekrum/kontor har vi velat om fram och tillbaka hur mkt som helst. Jag är inte 100% nöjd med den heller men vet inte riktigt om det finns nåt bättre alternativ. När du säger "ovanför" vardagsrummet exakt var menar du då??? Det jag tänker är praktiskt med var den ligger idag är att barnen kommer vara nära en hela tiden och förhoppningsvis blir det inte lika mkt släpande av leksaker över HELA huset. Vi är mest i köket i vår familj.

Första hallenär tänkt mer som en inglasad entré (det kommer dock vara varmt å så där). Där ska man ta av sig skorna, det ska finnas en sittbänk samt en hängare för gäster. Våra ytterkläder ska förvaras i skjutdörrarna i den inre entrén. Tar man bort den yttre hallen kommer man dra in en massa smuts oxå som man sen kommer kliva i när man ska in i badrummet... Vi kommer ändå ha tak utanför entrén!

Garderoberna på övervåningen har vi inte alls funderat över ännu. De är bara ditritade lixom. Men ska absolut fundera på det du skriver!

Klädkammeren i groventrén är tänkt till sambons smutsiga jobbarkläder och hans stora hobby, jakt. Vill helst inte att de sakerna kommer närmare resten av huset! :)
 
Klädkammaren bakom trappan på bottenplanet är väldigt smal och har framförallt två dörrar på vardera kortsidan. Om man ska hålla ett öppet gångstråk genom den blir det väldigt lite effektiv förvaringsytan kvar. Känns lite bortkastat.

Å andra sidan skulle man ju faktiskt kunna sätta upp ett par rejäla klädhängare i mitten så att det i praktiken bildas två klädkammare med varsin dörr. Skulle också ha den bieffekten att barnen kan göra som i Narnia-böckerna och krypa igenom vinterkläderna för att komma till en annan värld (eller åtminstone till tvättstugan).
 
Klädkammaren är 2,20 bred. 60 stommar på vardera sidan samt 1m fri passage. Är det för smalt???? Jag trodde det skulle räcka...
 
Kanske man ska ta 20cm till från badrummet isf????
 
Jag gjorde en liten snabb skiss för att visa hur jag tänkte.

Nackdelarna är såklart att det är svårare att hålla uppsikt över barnen om man själv är i köket. Det kan även bli mer spring i vardagsrummet.

Fördelarna är att det borde bli lättare att bygga när antalet vinklar minskas. Om ni senare inte behöver rummet kan väggen tas bort och vardagsrummet bli större.
 
  • PL.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
puffalina skrev:
Klädkammaren är 2,20 bred. 60 stommar på vardera sidan samt 1m fri passage. Är det för smalt???? Jag trodde det skulle räcka...
60 cm förvaring på varje sida låter fullt tillräckligt. Jag är nog iofs ändå lite skeptisk till två dörrar i en klädkammare. Hur ofta behöver man egentligen den där andra dörren? Och om man nöjer sig med en dörr får man ett utmärkt utrymme att ställa stora och skrymmande saker på längst in i klädkammaren.
 
Tanken med klädkamamren är att alla familjens kläder ska förvaras där (tills barnen blir så stora att de vill ha dem i sina rum och själva bär upp dem...:). Därför vill vi ha den i anslutning till tvättstugan. Den andra dörren blir ju den man kommer använda för att ta sina kläder. Den är ju bredvid badrummet samt även i hallen! Så jag har svårt att tro att det skulle funka utan båda dörrarna...Men tack för synpunkten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.