Vi har efter lång planering kommit fram till följande kökslayout.
Luckorna ska var vita högblanka och golvet och bänkskivan ska vara i valnöt.
Det ska förstås vara en vägg bakom fläkten som blir en kolfilterfläkt.
På väggskåpen tänkte vi ha några diskreta beslag och på underskåpen några som är lite mer rundade än de på bilden.

Har inte lyckats få över och underskåpen att linjera då vi inte ville ha 3 st 60 väggskåp, tror ni att det kommer att se lustigt ut?

Vi tar tacksamt emot alla åsikter.
 
  • bild1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra väggen
 
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var och pratade med Ballingslöv, och hade då med en ritning med linjerande överskåp. Har tagit det som självklart att de ska linjera.

Hon menade att vi skulle strunta i om skåpen linjerade eller ej, utan det fanns viktigare saker att tänka på.

Att man inte skulle använda 60 cm breda luckor i överskåp om man kan undvika det t.ex.

Har efter det kollat på många exempelkök (bl.a. köket i föräldrahemmet) har jag upptäckt att skåpen inte behöver linjera. Har aldrig tänkt på (förens nu) att skåpen "hemma" inte linjerar.

/Jonas
 
wictory skrev:
Har inte lyckats få över och underskåpen att linjera då vi inte ville ha 3 st 60 väggskåp, tror ni att det kommer att se lustigt ut?
Håller med JonasH, skåpen behöver inte linjera :). Sätt in så många väggskåp med 80 brädd som det går - dom rymmer mer än andra - lättare att få in olika stora saker på en 80 än på en 60cm skåpshylla :).
gaia
 
Hej!

Jag som i hela mitt liv har haft mer saker än skåp skulle definitivt se till att ha skåp ända upp till taket både ovanför diskbänken och ovanför kylen och ugnen. Hur kul är det att torka damm ovanpå det där kylskåpet och alla saker som kommer att stå där?

Jag skulle också allvarligt fundera på om det är värt att ha inbyggnadsugn istället för klassisk placering under hällen. Ugnen verkar så långt bort nu, trots den lilla ytan.

Och ser dörren verkligen ut som på bilden? I så fall kommer ni att få en buckla på kylskåpet av handtaget på köksdörren.

Kylen och ugnen ser så klumpiga ut där de står ensamma. Går det att ha köksutrustning under fönstret? Har ni i så fall provat någon layout i L-form istället, med matplatsen innanför dörren?

/pinebar
 
Jag kan inte annat än hålla med pinebar angående ugnen. Den ser malplacerad ut "där borta" Långt ifrån både spis och diskbänk. Jag skulle inte vilja ha den placeringen utan då hellre ta att ugnen är under hällen. Det man lyfter ur ugnen vill man ju oftast ställa ifrån sig på en bänk så snart som möjligt. Att gå gå igenom köket till bänken ser bakvänt ut.
 
Jag håller också med, flytta på ugnen :)

Det finns två viktiga skäl:
1) Om något barn befinner sig på golvet när du kommer bärandes med något varmt från ugnen...då kan riktigt otrevliga olyckor inträffa.

2) Om man placerar ugnen intill kyl/frys så får de jobba håradre från att hålla temperaturen. Ökad energiåtgång samt onödig "press" på maskinerna. Vitvarutillverkare brukar avråda från en sådan placering.


Jag tror inte heller att det blir några problem att skåpen inte linjerar. Men jag skulle också skaffa högre överskåp så att de kan gå hela vägen upp. Jag hade mellanrum ovanför övrskåpen i ett tidigare kök.Man kan ju tro att man kan använda det utrymmet till förvaring ändå om man nu (som väl alla har? :) ) har mycket pryttlar. Det funkar inte. Det blir dammigt, flottigt och ser rörigt ut.
 
Tack för era åsikter.

Vi skulle gärna vilja ha skåp upp till taket men vi har tänkt köpa köket ifrån IKEA och då har vi inte hittat någon bra lösning med högre skåp. Takhöjden är 2.50 och nu har vi de höga skåpen ifrån IKEA. Vi hade däremot tänkt bygga in så att det inte bli öppet mellan skåpen och taket men det syns inte på bilden.

Dörren är inte heller helt rätt enligt bilden eftersom det inte kommer vara någon dörr utan bara en öppning.

Vi har tittat på en lösning med två 80 skåp istället för nuvarande lösning med 50, 80, 60 men då kommer dörrarna på skåpen att vara precis över diskbänken där man vill stå och plocka ur diskmaskinen och det blir nog inte så bra.

Ska fundera på att flytta spisen, men vi har börjat gilla iden med att ha lådorna runt hällen som de är nu, och är vana vid att ha ugnen lite längre bort då vi har det så i vårt nuvarande kök. Tyvärr fungerar det nog inte med en lösning med köket vid fönstret eftersom fönstret sitter rätt lågt, är brett och har ett element framför.

Över spisen hade vi tänkt ställa mikron som vi inte riktigt bestämt oss för om vi ska bygga in eller inte. Hela den sidan är lite osäker eftersom vi inte bestämt oss för vilken kyl/frys lösning vi vill ha. Har tittat lite på sidebyside kylfrys med frysen känns så smal då, får man verkligen in mer än i en hög vanlig kombinerad kyl/frys. Någon som har erfarenhet ifrån sidebyside?
 
Vi hade vår side-by-side kyl/frys bredvid ugn och micro i högskåp i förra köket. Vill lägga till ytterligare en nackdel. Du kan inte öppna kylskåpsdörren samtidigt som ugnen är öppen. Och luckan på kylen riskerar att slå i handtagen på ugnen. Det låter som små problem, men vi råkade ut för det hela tiden. Irriterande.

 
Det jag genast tänkte på att det var för lite diskho. Vi har i vårat kök idag en stor och en liten diskho och det är fruktansvärt irriterrande. Det går inte en dag utan att jag svär över den, så min rekomendation är att ha två stora hoar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.