Vi skall håller som bäst på att bestämma oss vad som skall ingå i vårt hus. Är lite fundersamma om golvet i köket?

Jättesnyggt med parkett i kökek också, men hur praktiskt är det?... Tappar man någonting så har du märken direkt?..

Klinker blir det inte märken i men man får en "avdelning" i köket då vi kommer ha en öppen planlösning..

Rengöring? barn?......

Hjälp oss...... Vilket blev det bästa för er?...

MVh

Jonas
 
Jag har parkett i köket i vår nuvarande bostad och måste säga att det är väldigt opraktiskt. Dels alla märken, men också en del fuktskador eftersom man spiller en hel del i köket. Nu har vi iofs 2 barn som hjälper tilll att kladda.

Köket som vi ska ha i vårt nya radhus kommer ha klinker på golvet.
 
Jag la klinkersmönstrad laminat. Med Clickguard i skarvarna för att förhindra att väte tränger ner.

Det enda problemet med laminatgolvet är när jag tappar nåt tungt smalt vasst etc. Då blir det hål. Som inte kan repareras.

Med trägolv (i alla fall oljade) kan man lätt fixa såna märken och jack själv. Vatten och strykjärn. Slipning och inoljning. Träspackel. Byte av parkettstavar eller hela brädor. Allt detta kan man göra för att fixa till trägolvet.

Med laminat är reparationsmöjligheterna starkt begränsade.
 
Hej,

Vi har satt in kork clickgolv från Wicanders, mycket tåligt och varmt att gå på.
Dock kostar det lite mer.
Finns med träparket på ytan om man vill.
Vi valde dock Silver.

//Peter
 
Tack för era åsikter.... Så slipper vi uppfinna hjulet en andra gång.......

Jonas....
 
Har pratat om detta golv flertalet gånger tidigare (skall börja lägga den 2/6 själv) i detta forum och det är marmoleum från Forbo. Snyggt (personlig åsikt) och det verkar tåla en del. Ville inte ha klinker för att det blir för hårt, men jag ska meddela vad jag tycker någon gång i oktober-december då kanske jag vill byta ut det... :p
 
Vi har granitkeramik både i köket och matplatsen och det är vi supernöjda med, lätt att städa och det gör ingenting om det kommer massor med vatten på golvet eller om man tappar något på det.
Jag råkade riva ner en stekpanna från diskbänken och den for med kanten före ner i golvet och det enda som hände var att kanten på stekpannan blev krokig, inte ens ett märke blev det i golvett!
Vi har en liten ettårig tös som tycker mycket om att äta och dricka men det mesta har en förmåga att fara ut över golvet men det är inga problem -bara att svabba ihop resterna så är det klart, ingen risk för fuktskador.
Enda nackdelarna är att det är hårt när barnen ramlar och att det kan kännas kallt om man inte kör golvvärmen.
 
Vi har klinker i köket och det bäst med det är att man kan dra stolar fram och tillbaka utan att det blir märke. Har man stolar med stålben typ Myranstolar blir det märke direkt på parkett. Däremot skulle jag föredra mörk fog i köket då fogen lätt blir smutsig.
 
Vi hade parkett i förra köket, och enda nackdelen jag kan se med det är att det finns risk för märken av stolar, men det går ju att avhjälpa om man har matta under bordet.

Upplevde inte problem med fukt eller märken från "fallande" saker. Då har vi ändå två småbarn som är lite halvvilda :) Åtskilliga vändor med bobby car och mikki lära-gå-vagn gjorde inga märken heller.

/alacs
 
Har haft kök med både klinkers med värme och trägolv, håller nu på att renovera
köket i vårt nya hus men där blir det laminat-click-golv med clickguard i skarvarna.
Vi upplevde att trägolvet var så känsligt för saker man tappar och stengolvet gjorde att vi fick ont i ryggen av att stå och jobba på ( vi tillbringar rätt mycket tid i köket eftersom vi gillar att laga mat ) Det optimala hade kanske varit ett mjukare golv typ industrigolv men det föll p.g..a. kostnaden.

Lycka till med renoveringen.
 
skulle rekommendera en vanlig hederlig plastmatta hyffsat billigt och lättskött annars är ju klinlker lättstädat och gummigolv ska tydligen vara den senaste trenden
 
Jag har lagt in gummigolv i min köksdel och det är fruktansvärt tåligt och snyggt.
Det finns i flera färger.
 
Jag tycker klinkergolv är oslagbart i kök pga tåligheten och underhållet. Jag har en plastmatta på golvet framför diskbänken.
 
Det går ju även att lägga bara klinker rund själva köksdelen och på så sätt få en avdelning där man lagar mat, kan bli himla grant. Tror personligen att det kan bli lite mycket trä annars om man har en öppen planlösning. men det är min personliga uppfattning.
 
mfem skrev:
Jag har lagt in gummigolv i min köksdel och det är fruktansvärt tåligt och snyggt.
Det finns i flera färger.
Du (eller någon annan) har inte möjligen en länk? Pris? Vi är ute efter ett mjukare men tåligt golv till hela huset eftersom vi har hundar och det klippeti-klipp som blir på laminatgolvet vi har nu i köket vill vi inte ha i hela huset! Då låter ju gummi som ett alternativ, beroende på priset då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.