Ny på forumet och tyvärr väldigt okunnig men ställer min fråga i alla fall.

Vi är intresserad av ett hus (http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/513581) och banken samt min far påpekade att de tyckte elförbrukningen var rätt hög med tanke på att huset har bergvärme. Tänkte därför höra lite vad ni som läser här anser. Vi själva tycker inte att elförbrukningen verkar särskilt hög med tanke på att huset är på 150+150kvm men vi har väldigt lite att jämföra med. Om man vill få ner uppvärmningskostnaden, vilken åtgärd anser ni ger mest pang för pengarna, 3-glasfönster, förbättrad isolering eller något annat? Jag vet tyvärr inte modell på bergvärmepumpen (IVT), dock installerad 2005 som ni ser i objektbeskrivningen.

Har ni andra kommentarer om huset och om det är något vi definitivt bör kontrollera mottas de gladeligen. Dränering har vi kalkylerat kan bli aktuellt. Vi är lite fundersamma kring fuktskadan som har åtgärdats samt viss dränering som gjorts kring fuktskadan. Vi planerar alltså intervjua mäklare ytterligare kring fuktskadan och hur och vem som åtgärdat problemet.

Tacksam för alla synpunkter. Snabba bud som vanligt när man ska köpa hus så jag misstänker att mäklare och säljare vill att affären ska vara klar på måndag eller tisdag till veckan.
 
jag har ett hus på 230m2 mad samma byggår, men det ha fått tiläggsisolering.
vi förbrukar 11 000 kWh

så vist är nåt galet med elåtgången!
fråga familjen som bpr där varför elen är så hög, så får vi se vad dom svarar inte säkert att dom kommer med ett ärligt svar, men fråga så får vi se)
 
jag har ju för visso inte källare, vilket kan dra massor med el !

för dom som inte olkar klicka kan jag klistra in här:
Driftskostnad35 170 kr/år
Driftskostnad, varavEl: 23 270 kr
VA: 4 400 kr
Renhållning: 2 700 kr
Beräknat antal pers: 5
Taxeringskod220
Taxeringsvärde1 979 000 kr
TomtAreal: 1 061 kvm
 
jag kolla lite på bilderna nu & det jag tror drar ström är:
troligen elgolv värme i ena badrunet, hallen, tvätstugan

golv värme i kälaren drar massor om huset inte har fåt en uppdatering på isoleringen under plattan.

sen så drar nog källaren en hel del.

bästa åtgärd är att issolera taket. att byta fönster tjänar du aldrig in, men det ger lägre ljud & ser kanske trevligare ut.

har dom sen varit 5 pers med tånåringar så har nog elpatronen får göra en hal del vatten.

sen så brukar folk vara dåliga på att finjustera värmesystemet så det går säkert att fila lite på det
 
Mycket intressanta kommentarer. Ska höra med mäklarn det första vi gör på måndag morgon om en mer detaljerad bild av deras elförbrukning. Elförbrukningen är ju beräknad på fem personer så förhoppningsvis förklarar en tonåring eller två en del av förbrukningen.

När det gäller golvvärme så är hallen det enda som har golvvärme, vilket i mina ögon känns lite onödigt. Det kanske är någon fördel för uppvärmningen men annars hade jag nog själv valt att ha golvvärme i badrummet exempelvis. Hur fungerar det med golvvärme, är det något man alltid kan välja att slå av på eller är det i regel alltid igång?
 
En källare borde vara billigare att värma upp än en yta i markplanet om det är gjort enligt konstens alla regler. Tror dock CarMan kan ha rätt i sina antaganden ang. elvärmen i källaren. Det i kombination med tonåringar i duschen i tid och otid, kan få vilken elmätare som helst att skena.
Isolering av taket är det som ger mest.
Själv värmer jag två hus med VP och kulvert emellan totalt 340 m2 + egen hushållsel med en elförbrukning på 26500 kWh. 4 pers i hushållet.
 
Begär att få en energideklaration , är lag på det. Begär även att få data om bergvärme. Fråga efter aktivt djup (be att få se borrprotokoll, går även att se på www.sgu.se brunnsarkivet, sök på fastigheten) samt hur många kW pumpen kan leverera. Ställ sedan frågan på forumet om den är tillräckligt stor.
 
Siffran verkar ganska normal. Har man en uppvärmd yta på mer än 150 kvm och en förbrukning på 11.000 kWh, så ligger man inte ofta i badet. Normalförbrukning el och spis mm utgör standardmässigt ca 6000-7000 kWh. Har man mindre handlar det mer om snusk.

Resten är uppvärmning och kommer man under 5.000 kWh har man antingen ett litet hus eller ett fantastiskt välisolerat stort hus.

Varje kWh idag kostar ca 1,60 kr. Det har stigit ganska drastiskt med ca 1 kr på senare år. Det är inte för att det är rationellt utan för att vi skall betala vindkraftäventyret enligt mamma Maud.
 
Göran.W
Tittar man på va så bör dom förbruka ganska mycket vatten.
Tonårs döttrar som duschar i tid och o tid kanske.
Det enklaste är att kolla hur familje situvationen ser ut för har dom tonårs barn bör man kunna få ner kostnaden en hel del.
Personligen tycker jag inte 23 270kr el är så farligt.
Förbrukar själv el för drygt 30 000kr till mit hus på 200kvm av dom är ca 27 000kr hushåls el.
Värmer huset med ved till 80% dom sista 20% tar mina luft\luft pumpar hand om.
Det som drar el här är ett antal akvarium 2st datorer som står på alltid (server) poolvärme 2000 kr år fruns oförmåga att hänga tvätten i torkrumet istället för torktumla kostar bara det nästan 2000kr till per år.
2vuxna och 3 barn 6-10år
Hur man lever kan påvärka mer än man tror.
 
Thomas59
R Göran skrev:
Siffran verkar ganska normal. Har man en uppvärmd yta på mer än 150 kvm och en förbrukning på 11.000 kWh, så ligger man inte ofta i badet. Normalförbrukning el och spis mm utgör standardmässigt ca 6000-7000 kWh. Har man mindre handlar det mer om snusk.

Resten är uppvärmning och kommer man under 5.000 kWh har man antingen ett litet hus eller ett fantastiskt välisolerat stort hus.

Varje kWh idag kostar ca 1,60 kr. Det har stigit ganska drastiskt med ca 1 kr på senare år. Det är inte för att det är rationellt utan för att vi skall betala vindkraftäventyret enligt mamma Maud.
Vem köper du el av?

Elpriset på spotmarknaden har ganska precis halverats under det senaste året. Skatter och nätavgifter ligger på ungefär samma nivå som för ett år sedan.

Finns mycket att säga om elprismarknaden men Maud är knappast skyldig till den illa fungerande elmarknaden annat än om man tar på sig dom politiskt vinklade skygglapparna.

Sen vad gäller elförbrukningen för huset i fråga så är den nog ganska normal för hustypen men man borde väl se förbrukningen i kWh (över några år) i stället för i pengar för att kunna göra en riktig bedömning. Elpriset varierar ju kraftigt beroende på vilken typ av avtal säljaren haft.

Att förbrukningen är högre än i ett modernt välisolerat hus är inget att säga något om.
 
R Göran skrev:
Siffran verkar ganska normal. Har man en uppvärmd yta på mer än 150 kvm och en förbrukning på 11.000 kWh, så ligger man inte ofta i badet. Normalförbrukning el och spis mm utgör standardmässigt ca 6000-7000 kWh. Har man mindre handlar det mer om snusk.

Resten är uppvärmning och kommer man under 5.000 kWh har man antingen ett litet hus eller ett fantastiskt välisolerat stort hus.

Varje kWh idag kostar ca 1,60 kr. Det har stigit ganska drastiskt med ca 1 kr på senare år. Det är inte för att det är rationellt utan för att vi skall betala vindkraftäventyret enligt mamma Maud.


STOP vad pratar vi om här? pratar du om hur mycke energi huset drar, eller hur myck el ett hus med ny bergvärmeanläggning drar (läs COP3 i snitt)

vi ska sära på vad som är hushåls en, då denna ger COP1 oavsett vem som bor där, men man kan ju slösa olika mycke.
me uppvärmningen är ju COP3 inklusive varmvatten.

sen så betalar ialla fall jag 92 öre / KWh Idag !!! (ja inklusive allt)
 
Ska vi improvisera en kalkyl.

hushålls el kan vara alt från 5000kWh till 15000 KWh utan att vara onormal.
ofta läggs ju elgolv värme i samband med klinkersgolv & sen kan man ju ha motorvärmare på 2 bilar m.m. finns mycke hushåls el som står o går hala dagarna så som lampor, datorer, Tv m.m.

vi snittar på 10 000kWh (EL)


varmvatten 5000 -10 000kWh (energi) lite beroende på hur stor familjen är & om man har snålspolande durchar eller ej

vi snittar på 7500kWh (energi) men med bergvärme så blir det 2500kWh (el)

Sen blir det svårt att gissa, men ett hus från 69 är ju inte så bra issolerat, o andra sidan är det heller inte så bra ventilerat, så värmen blir kvar.
en källera kan vara helt oisolerad i värsta fall.
vad kan vara normalt för deta hus?
gissningen landar på 25 000kWh (energi) vilket blir 8300kWh (el)


totalt landar jag på 20 800 kWh (el) för detta hus
om vi räknar med att snitt el priset på ett år är 1,3:- inklusive alla fasta avgifter, så blir kostnaden 27040:-

KÖP HUSET !!!!!!!!!!
 
Ursäkta om jag är OT nu, men
CarMan: Var köper du elen?
Jag har rörligt pris och ligger på 113,445 öre, utan fasta avgifter!
 
H
Mich skrev:
Ursäkta om jag är OT nu, men
CarMan: Var köper du elen?
Jag har rörligt pris och ligger på 113,445 öre, utan fasta avgifter!
Där ligger jag med och då sa EON att jag har ett MYCKET bra pris som kommer att öka nästa gång jag förlänger avtalet
 
Billigaste rörliga elpris på elskling.se ligger idag 2009-10-04 på 86 öre/kWh vilket bygger på ett spotpris på 36 öre. Resten är skatt och påslag.

Spotpris
36,25
Påslag
6,20
Fasta avgifter
-1,20
Miljöpåslag
0,00
Energiskatt
28,20
Moms
+
17,36

Men på detta tillkommer sedan nätägarens avgifter. Där har vi först en fast årsavgift på mellan 1000 och 2000 kr om året. Detta ger vid 10000 kWh om året en ytterligare kostnad på mellan 10 och 20 öre/kWh.
Men sedan tillkommer också en energiavgift som vad jag kan se ligger på 10-35 öre/kWh för förluster i överföringen. Varierar dock mycket beroende om man bor i en storstad eller långt ut på landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.