Tjo!

Vi har en Daikin FTXS20DVML hängandes över ytterdörrren installerad 2005 som står och går dygnet runt.
Hur mycket el drar en sån här?
Jag har bifogat en bild på hur jag har den ställd.

dscn2703h.th.jpg

Är detta en bra inställning för uppvärmning?

I köket sitter det en ACF Minimaster på vilken sommarluckan sitter där den ska och tilluftstemperaturvredet står på 0600 som instruktionen rekommenderar. Hur mycket el drar en sån här?

I badrummet hänger ett ACJ luftvärmeaggregat. Hur mycket el drar en sån här?
I instruktionen står det att kl 16 motsvarar ca 20gr i alla rum, nåja, 18,5-19gr får jag upp i vissa rum iaf, andra 16gr.:O
Det ska väl vara en jämn värme antar jag, kan man justera detta själv?

Så till själva upplägget. Jag har bifogat en pdf över husets layout.

litslenatyresta11model.th.jpg

Som du ser där hänger pumpen i hallen, i korridoren precis runt hörnet i golvnivå sitter ett insug till ACJ´n. Det insuget är till för luftåteranvändning. Tanken med den placeringen av insug är förmodligen för att luften runt den platsen är uppvärmd från värmepump alt braskaminen i vardagsrummet. Jag tycker inte detta funkar effektivt. Min fråga till dig är:
1. Tycker du att pumpen är bra placerad i bostaden?
2. Räcker den för att värma upp luften i hallen? Jag brukar ha dörren stängd till rummet som ligger mitt framför insuget, men det kommer inte funka i all framtid.
När pumpen är inställd på 26gr har jag mätt upp luften vid insuget till ca 17,5gr, borde det inte kunna vara en högre siffra?

Jag har även problem att transportera varmluften från braskaminen ut till hallen, har idag en takfläkt men upplever inte att det räcker. Har jag kört kaminen en hel kväll är det ca 18,5gr vid insuget.

Tacksam för svar. Jag vill veta mycket om detta.

/Daniel
 
Tack för dokumenten.

Alla filter och dylikt är rengjort enligt instruktionerna.
 
Tjoa skrev:
ACF 1240w ---> [länk]

ACJ elbatteri: 4400w ---> [länk]

Har du kollat så att alla filter i båda systemen är rengjorda och släpper igenom rätt mängd luft.
Filtrena i ACJ brukar man få rengöra minst varannan månad för att få ut bra effekt.

Vart fick du watten ifrån på ACJ´n? 4400w / timme eller vadå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.