Något tips på hur man kan fixa nivåskillnaden längs med garageöppningen? Tjälen har skjutit/marken har sjunkit (?) så det har blivit en rejäl nivåskillnad mellan garagegolv och asfalt. Det går inte köra in en låg bil för då skrapar underredet i golvet, inte bra. Vad kan man göra för att få en mjuk och fin övergång, asfalt av något slag? Vilket märke? Tack för tips :)
 
Du kan ju alltid såga ett snitt och lyfta bort asfalten närmast garagegolvet och ersätta med betongplattor. En rad med släta grå 350x350-plattor mot asfalt ser inte fel ut. Såga alltså ett rakt snitt i asfalten precis så långt ut från garageplattan så en rad plattor går i, med lite marginal om ca 5-10 mm för att inte få problem med eventuella ojämnheter i snitt eller garageplattan.
 
J JIbbys666 skrev:
Något tips på hur man kan fixa nivåskillnaden längs med garageöppningen? Tjälen har skjutit/marken har sjunkit (?) så det har blivit en rejäl nivåskillnad mellan garagegolv och asfalt. Det går inte köra in en låg bil för då skrapar underredet i golvet, inte bra. Vad kan man göra för att få en mjuk och fin övergång, asfalt av något slag? Vilket märke? Tack för tips :)
Hur löste du ditt problem? Jag ska till och byta till takskjutport och även bredda den. Ett problem att lösa är nivåskillnaden som blivit mellan asfalt och garagegolv. Har ni något förslag? Fylla upp med asfalt i nivå med golvet? Eller någon sorts övergångsprofil?
 
  • Nivåskillnad mellan asfalt och garagegolv vid en garageöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett garage med en befintlig gammal dörr, delvis demonterad, och synlig nivåskillnad mellan asfalt och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nivåskillnad mellan garagegolv och asfalterad uppfart med synliga trösklar och renskräp i garaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
G gallsbo skrev:
Hur löste du ditt problem? Jag ska till och byta till takskjutport och även bredda den. Ett problem att lösa är nivåskillnaden som blivit mellan asfalt och garagegolv. Har ni något förslag? Fylla upp med asfalt i nivå med golvet? Eller någon sorts övergångsprofil?
Gjuta en klack i betong?
 
K kniv skrev:
Gjuta en klack i betong?
Hur menar du? Att gjuta upp nivån mellan asfalten och betongplattan?
 
K
G gallsbo skrev:
Hur menar du? Att gjuta upp nivån mellan asfalten och betongplattan?
Ja
 
K kniv skrev:
Ja
Är det bättre än att typ köpa asfaltslagare från Biltema?
 
Vi hade liknande i gamla huset. Tog bort vinkeljärnet, knackade loss lös betong i golvet och gjöt sedan en liten ramp.

Gjorde inget avancerat. Grävde ur lite lätt, la armeringsjärn och öste på handblandad grovbetong. Blev kalas och höll fint så länge vi bodde där.

Nyggjuten betongramp vid byggnadsingång med grus och jord runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gallsbo och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi hade liknande i gamla huset. Tog bort vinkeljärnet, knackade loss lös betong i golvet och gjöt sedan en liten ramp.

Gjorde inget avancerat. Grävde ur lite lätt, la armeringsjärn och öste på handblandad grovbetong. Blev kalas och höll fint så länge vi bodde där.

[bild]
Suveränt. Jag är lite rädd att vinkeljärnet sitter hårt, då det är fastgjutet.
Det är inte overkligt dyrt med betong?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
K
G gallsbo skrev:
Suveränt. Jag är lite rädd att vinkeljärnet sitter hårt, då det är fastgjutet.
Det är inte overkligt dyrt med betong?
För din ramp duger nog 2 säckar färdigblandad. Dvs 120-140 kr totalt…
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi hade liknande i gamla huset. Tog bort vinkeljärnet, knackade loss lös betong i golvet och gjöt sedan en liten ramp.

Gjorde inget avancerat. Grävde ur lite lätt, la armeringsjärn och öste på handblandad grovbetong. Blev kalas och höll fint så länge vi bodde där.

[bild]
Är det dumt att lägga betongen mot vinkeljärnet?
K kniv skrev:
För din ramp duger nog 2 säckar färdigblandad. Dvs 120-140 kr totalt…
Då är det inte problem. Läste någon diskussion där de inte ville använda betong för det skulle bli dyrt.
 
K
G gallsbo skrev:
Är det dumt att lägga betongen mot vinkeljärnet?

Då är det inte problem. Läste någon diskussion där de inte ville använda betong för det skulle bli dyrt.
Mät längden, sen djupet. Multiplicera det och multiplicera med tilltänkt höjd. Dela i två om du vill göra en ramp (triangel i tvärsnitt). Då har du volymen du behöver. Är det i årskurs 3 eller 4 man lär sig trigonometri…

Läser man någonstans att det är ”dyrt” och sen sväljer det utan att ens kunna reflektera över hur det appliceras i sin egen tillämpning ska man nog inte hålla på över huvud taget
 
För egen del skall man alltid räkna med mer betong än man tror.
Samtidigt är det inte dyrt, absolut inte för ett sånt här litet projekt. 40-50kr per säck. Du behöver ett par säckar. Allt beroende på hur mycket vinkel du vill ha på vägen in. Det ovan tror jag var sju säckar eller något liknande, men då gjöt vi kanske lite djupare än vad du behöver (ingen asfalt under utan jord/grus).

Vinkeljärnet drog jag bort för att garagegolvet var lite kass just vid infarten, så gjöt lite extra inåt också där jag knackade bort sådant som var sprucket och löst.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
K kniv skrev:
Mät längden, sen djupet. Multiplicera det och multiplicera med tilltänkt höjd. Dela i två om du vill göra en ramp (triangel i tvärsnitt). Då har du volymen du behöver. Är det i årskurs 3 eller 4 man lär sig trigonometri…

Läser man någonstans att det är ”dyrt” och sen sväljer det utan att ens kunna reflektera över hur det appliceras i sin egen tillämpning ska man nog inte hålla på över huvud taget
Tror det är geometri du tänker på, trigonometri är mer avancerat.
 
K kniv skrev:
Mät längden, sen djupet. Multiplicera det och multiplicera med tilltänkt höjd. Dela i två om du vill göra en ramp (triangel i tvärsnitt). Då har du volymen du behöver. Är det i årskurs 3 eller 4 man lär sig trigonometri…

Läser man någonstans att det är ”dyrt” och sen sväljer det utan att ens kunna reflektera över hur det appliceras i sin egen tillämpning ska man nog inte hålla på över huvud taget
Som mattelärare får jag hoppas att det inte är GEOMETRIN jag faller på. Trigonometri kommer mer mot gymnasiet 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.