Hej vi ska nu på fredag få vår uppfart asfalterad av känd företag.
Det vi funderar på är om vi skulle haft kantsten eller inte.
Detta kom lite oplanerat eftersom grannarna skulle asfaltera så passar vi på medans de ändå är här.
Kan vi lägga kantsten (om det visar sig att det skulle behövas) i efterhand?
 
  • Regnig uppfart utan kantsten bredvid en gräsmatta och ett vitt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyasfalterad uppfart utan kantsten vid en villa, gräs framför och en gata i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kan klart lägga kamtstrn i efterhand. Men det bli betydligt jobbigare. För att ni ska få en spikrak kant på asfalten som ni ska lägga plattorna mot får ni kamtskära hela asfalten eller lägga kantstenen en bitifrån och sen köpa kallasfalt och lägga i springan mellan stenen och den riktiga asfalten. Så det bästa är ju trots allt att hinna med att lägga kantstenen först. Tänk på att den måste ligga stadigt gärna gjuten med betongkant eller nått så att asfalten inte trycker ut stenen så stenraden blir sne.
 
Hej.
Ni kan sätta kantsten i efterhand men det blir mer jobb. Ska ni sätta den efter måste ni...

Johan_falk kom visst med exakt mitt svar. Håller med om allt han skriver.
 
harry73
Som ovanstående!

Men även om det är mer arbete så är det nog bättre ni gör det bra i efterhand än snabbt och halvhjärtat på 1 dag!
 
harry73 harry73 skrev:
[länk]

Kostnad för sågning i asfalt är 5kr/cm/
Så har du 10cm asfalt och vill du såga 20m kostar det 1000kr. Billigare än att sätta kantsten, även om det tillkommer moms och km ersättning
Eller hyr man en motorkap med asfaltklinga för några hundringar och gör det själv. Lägg en rak bräda att skära efter. Inga konstigheter alls.
 
  • Gilla
Öm-tumme och 1 till
  • Laddar…
Det är tyvärr inget vidare att sätta sten efteråt även om det givetvis går. Problemet är att man missar hela poängen med att asfalten läggs emot stenarna och därmed tätar för ogräs. Dessutom underminerar du hela asfalten och du riskerar att få sättningar i din nya garageinfart vilket inte är att önska. Detta gäller för för kantsten modell man gräver ner ståendes granit/betong. Att komplettera med asfalt efteråt ser ju ut som kriget, då kan man lika gärna be dem komma tillbaka en vecka senare =)
Ex: http://steriks.se/produktsortiment/markbelaggning/kantstod/

Däremot kan du ju sätta spiksten vilket är väldigt enkelt och du kan göra allt själv. Denna monteras ovanpå asfalten och sedan lägger du jord/gräs emot. finns olika höjder 8, 10, 12 cm t.ex. Men tänk då på att asfaltera 2 dm extra då stenen måste ha lite asfalt att vila på samt stödkant.
Ex: http://www.benders.se/sortiment/infrastruktur/vag/kantstod-spikade/

Lycka till
 
Jag ä mest sugen att lägga kantsten i efterhand, lite för tajt att få det fixat innan fredagen.
Vilken typ av kantsten skulle ni välja och behövs det sten närmast staketet (lite upplut)
På vänsterkanten i bild finns en stor rabatthistoria ca 30 cm från den nya grunden.
Vi hade tänkt jämna ut med matjord för att få en trevlig lutning.

Ajdå, nu såg jag att ni kom med andra förslag :)
 
harry73
M mr_dan skrev:
Kan vi lägga kantsten (om det visar sig att det skulle behövas) i efterhand?
Varför skulle det behövas kantsten?
 
harry73 harry73 skrev:
Varför skulle det behövas kantsten?
Mest av estetiska skäl. Men även att kanten på asfalten håller bättre om man behöver köra över den och vidare in på tomten.
 
harry73
Det estetiska är en smaksak, själv skulle jag tycka att en remsa grus runt eller varför inte gräs direkt mot asfalten kan vara lika fin. i alla fall om man sågar en rak kant.
Kör man över kanten och vidare in på tomten, skulle jag lägga marksten där, och då skulle jag lägga stenen direkt mot asfaltskanten utan kantstöd.

Men det blir spännande att höra hur det blev. Hoppas TS kommer med lite bilder (före, efter och själva arbetet)
 
Hello, jag pratade med en klok vän och han tyckte att jag skulle skippa kantstenar, och istället lägga låta gräset växa in mot asfalten. Så jag får jämna ut höjdskillnaderna med lite grus ch matjord.
Bilder kommer om några dagar :)
 
Asfalten ligger där den ska, nu behöver jag bara snygga till runtom. Rätt nöjd med resultatet!
 
  • Ny lagd asfalt på uppfart med parkerad bil, omgivet av gräs och en barn cykel på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det blev bra tycker jag
 
Lite ojämn i framkant, men det är ett tjockt lager asfalt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.