Hej
Vi tänkte asfaltera vår garageinfart och har några funderingar som jag hoppas jag kan få hjälp med
Förutsättningar:
Infarten är ca 50cm lägre än avtagsvägen dvs vägen man svänger in till vår infart ligger högre och den vägen är asfalterad redan. Risken när vi nu asfalterar vår infart som idag är stenkross är att vattnet rinner rakt ner mot huset. Vi tänkte "luta infarten" bort från huset enligt skolboken men har några frågor

1) Ska man asfaltera ända mot husgrunden även fast man har lutning bort mot huset? Känns som vid vårfloden så kan ju vattnet ändå rinna mot huset, ska man ha asfalt en meter emot och sista metern ha stenmjöl eller grus???
2) Vattnet kommer förhoppningsvis rinna bort från huset mot andra sidan av infarten längst från huset, där ska det dräneras så det rinner bort, där kan man väl inte heller asfaltera kloss mot befintlig mur?
3) Kan man göra något typ av dike vid själva infarten så vattnet från själva vägen inte rinner ner på infarten i ett första skede? hur gör man det, asfaltsdike, dräneringsrör, annat underlag som suger upp vatten?

Tacksam för förslag från er alla, har försökt att hitta info men hittar inget.
 
Redigerat:
Hej

Har ni möjlighet att bli av med vattnet vid anslutningen till vägen? dike, dagvattenledning, brunn? Isåfall skulle jag försöka göra en vattendelare där, finns rännor med galler man kan sätta. Skulle vara fint med en bild, skiss så man kan bilda sig en uppfattning hur det ser ut vid huset osv.

Mvh
Henke
 
Tack Henke
Ränna borde kunna ta bort rätt mycket av det som kommer från vägen, då det är lutning på vägen så kan man gräva ner dem längst vägen. Hur skulle du gjort med asfalteringen när det gäller dränering, skulle du asfaltera ända in mot huset eller skulle du lägga grus som stoppar upp vattnet en bit innan husgrunden?

Mvh
Christer
 
Hej Mexitegel
Tack för ditt svar uppskattar det. Följdfråga, tanken var att lägga markrännan längst med den högre vägen så att man leder bort vattnet längst tomtgränsen ner bort från min tomt som jag ser det så kommer det komma vatten från två håll, längst med vägen som är högre än tomten så att det inte rinner ner vatten därifrån, när det gäller vattnet från befintligt hus och det snart byggda araget så kommer det kopplas in i ett rör som leder till en stenkista. Det vatten som blir kvar är det som regnas och hamnar på uppfarten, att luta uppfarten bort från huset tycker jag är en bra ide.Bifogar en bild så du ser bättre

Följfrågor:
1)Om man lägger en markränna vid själva infarten från vägen till min upp/infart och leder bort vattnet från tomtrn borde inte det vara det bästa för att slippa vattnet från vägen?
2) När du skrev "rad med markrännor menar du på den lägsta punkten men vart leder jag det vattnet? Stenkista eller?

Tacksam för svar
Mvh
Christer
 
glömde bilden så här ser det ut
markbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1) Jo, det skadar inte med två avledningsställen. Två är bättre än en :)
2) Ja, på lägsta punkten så klart :) Har du en stenkista så är väl det lämpligt.

EDIT: Bilden: Din infart nederst i bild och den beskrivna backen är den vi ser gå uppåt i bild?
 
Hej Henke
Här kommer en bild,idag så samlas det vatten längst med stenmuren och asfalterar jag så kommer ännu mer vatten rinna dit, skulle du lägga asfalt helt emot eller låta det vara grus som man gräver ner dräneringsrör eller asfaltera allt och lägga ner markränna även längst muren för att leda det till en stenkista? Tacksam för dina tankar
Mvh
Christer
markbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skåpbilen står alltså på din infart?
 
Hej
Känns som man skulle vilja ha fler än så:) Ja vägen är den som lutar och vår infart är de som ligger nedanför. Man vill ju inte skicka vidare allt vatten till grannen kan bli tråkigt:)
 
nej skåpbilen är grannens vår tomt börjar nedanför stenmuren
 
Borde vara smidigt med asfalt som släpper igenom vatten i detta fallet.

Vi har detta på garageplanen och har aldrig fått några problem med att vatten samlats ovanpå vid regn eller snösmältning.
 
ok tack
 
Vägen kommer väl få asfalt så småningom? Gör som du tänkt och lägg en liten ränna precis utmed vägen så du avleder det vattnet och inte får in det på din tomt. Det ska du inte behöva ta hand om. Mtp på bilden så antar jag att du vill ha så plan yta som möjligt vilket innebär att du kommer ha ett brantare fall från vägen till ytan närmast muren jmfr med närmast huset? Gör sen ytan så plan som möjligt med fall mot en brunn i mitten. En vanlig gallerbeteckning kommer duga utmärkt och är dessutom snygga.


betackning2_web.png
 
Hej
Tack för snabba och kloka svar, sista fråga. Hur skulle du sedan leda bort vattnet som kommer till brunnen dvs vart vill man att det ska hamna?
Mvh
Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.