Min uppfart framför garaget kommer att vara ca 45 kvm stor. Helst av allt skulle jag vilja ha en stenbeläggning på uppfarten. Men kostnaden för det skulle bli runt 100.000 kr.

Jag har nu funderat på asfaltera den istället, för det ska väl vara rätt mycket billigare än att lägga sten?

Ungefär hur mycket skulle det kosta att asfaltera uppfarten på 45 kvm?
 
Nej! Den som lämnat pris på 100.000:- har försökt blåsa dig, alternativt har dem inte haft resurser för arbetet. Därav skyhögt pris tyvärr.
Kolla upp med fler markfirmor och be dem lämna offert så ska du se att du lär komma ner i hälften. Mycket är ren arbetskostnad med ett beläggningsarbete. Vilket du har rätt till rot på. Jag skulle utan att ha sett uppfarten uppskatta det till möjligtvis Max 50.000.
50kvm sten (beroende på sort) lägger två man på en dag.
 
Ett annat tips är när du ber om offert är det till väldigt stort värde av att även kunna lämna information till entreprenören.
Om möjligt, gräv ett provhål någonstans och se vad du har för material ca 50 cm ner
 
m1cke skrev:
Mycket är ren arbetskostnad med ett beläggningsarbete. Vilket du har rätt till rot på. Jag skulle utan att ha sett uppfarten uppskatta det till möjligtvis Max 50.000.
Nja, om bygget är < 5 år ingen rot
Om bygget är > 5 år efter slutbevis, rotberättigad.
 
Jag har tyvärr inte rätt till ROT avdrag då jag bygger nytt.
 
peternicklas
Fick pris på att asfaltera c:a 40 kvm, runt 8000:- utan ROT.
 
  • Gilla
Simpabbb
  • Laddar…
@Peternicklas: Fattas det inte en nolla?

Om underlaget är OK får du nog räkna med ~ 150:- / kvm + moms
 
peternicklas
thomas33 skrev:
@Peternicklas: Fattas det inte en nolla?

Om underlaget är OK får du nog räkna med ~ 150:- / kvm + moms
Stämmer, jag skrev fel. Det ska vara 7875:- inkl. Moms, har offert på priset. Är en återställning efter nedgrävning av fiber.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Jag har tyvärr inte rätt till ROT avdrag då jag bygger nytt.
Jaha

Ligger din uppfart idag endast med bergkross likt många andra nybyggen?
Det gör de hela bara ännu enklare för entreprenören.

Jag tycker de e förbannat fint med en nylagd yta jämfört med asfalt.
Så jag tycker absolut att du ska kolla pris hos andra entreprenörer.
100.000:- är inte på någon nivå rimligt oavsett hur det ser ut på din uppfart idag.

En 50kvm yta tar 1,5 dag (om det går dåligt) för en maskin med kapacitet och en hantverkare. Efter middag kommer grusbilen med sättgrus efter behov och sedan lastar man bort schaktmassorna, lägger ut sättgrusen, packar det och försvinner.
1 dag för två vassa stensättarna på att lägga ytan om justeringen är bra vilket är att ta för givet kollegorna emellan som man anlitar (o lite beroende på vilken sten du skall ha)


Räkna du på detta så förstår du att där är en del kvar till 100.000:-
 
Vart bor du Anna?
 
Personligen skulle jag inte vilja ha sen på garageuppfarten utan föredrar asfalt där.
Stenläggning är snyggt men passar bättre intill huset, på gångar m.m.
En oljefläck sugs upp av stenen och fläckarna syns mer...
 
palman87 skrev:
Vart bor du Anna?
Stockholm
 
Jag lade om uppfarten för tre år sedan. Sten var betydligt billigare än asfalt.
 
Kan man tänka sig smutsa ner händerna lite så kan du komma rätt så billigt undan om du vill ha marksten. Mina 40kvm kostade allt som allt med lite inhyrt arbete (grävning & bortforsling av material) 16500:- Bland de roligare jobb jag gjort.

PhotoGrid_1377629193169_zps337b77c5.jpg
 
Asfaltering 150-200 m2. Sen tillkommer ju förarbetet som max kostar lika mycket. Det är långt kvar till 100 000 efter det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.