När en 8 tons grävare med larvfötter var hos oss för att gräva för byte av vatten och avlopp så gjorde den även lite annat...
Vår asfalterade uppfart framför huset är nu full av repor (ca 1 cm djupa) och dessutom är det hål (30 cm i diameter) i asfalten på 3-4 ställen. Det hade vi INTE räknat med, om man säger så. Viss del av asfalten skulle bort, vi hade hyrt en asfaltskärare innan så att det skulle bli en rak och fin kant. Men även det klantade de sig med, det är INTE en rak kant...utan bortbrutet hur som helst.
Nu till frågan: Är detta något vi borde ha "räknat med"? Dvs att asfalten skulle vara full med gropar och repor och förstörd på alla sätt? Eller borde grävaren ha "skyddat" vår asfalt på nåt sätt?

 
Det är ju så att en såpass tung grävmaskin gör märken oc hskador på en uppfartsasfalt (tunnare än på vägar). Så att skadorna uppkommit är väl inte så anmärkningsvärt.

Sedan finns ju frågan om asfalten borde skyddats. Ja kanske, men det kräver lite vilja och extra tid av maskinisten...

Svår fråga...
 
Ja, jag tycker i alla fall att han borde ha informerat oss innan om att det skulle gå så där! Och gett oss förslag på vad man kunnat göra för att undvika det! För något måste man väl kunna ha gjort, eller?
 
h_elen_a skrev:
Ja, jag tycker i alla fall att han borde ha informerat oss innan om att det skulle gå så där! Och gett oss förslag på vad man kunnat göra för att undvika det! För något måste man väl kunna ha gjort, eller?
Jag känner igen hans sits eftersom jag jobbat med såna saker. Man blir lite blasé för sånt och det är så naturligt att asfalten kan bli skadad att man lätt glömmer det.

Det man kan göra är att lägga ut reglar eller plank under larverna som "dynor". Det garanterar dock inte att asfalten inte blir skadad, för på en tunn beläggning är vibrationerna och tyngderna kraftiga från maskinen.
 
Det går som magnus sa att täcka asfalten men som magnus antyder så gäller det att det som ligger under asfalten inte rör sig av tyngden för då spriker asfalten i varje fall. Tyvärr brukar inte villauppfarter vara så där jättebra grundlagda alla gånger
 
Tyvärr brukar inte villauppfarter vara så där jättebra grundlagda alla gånger
Just det! När man själv packar asfalt ska man köra kanterna först, och "stänga" dom, annars tunnar man ju ut tjockleken mot andra kanten.
 
min grävare har gummilarvfötter på sin 7 tonnare...

gör inte ett märke i asfalt... och gräsmattor "klarar" sig (kan dock bli lite djupare, men bara att fylla på med lite jord...
 
Synd att det inte var du som grävde hos oss då... ;)
 
hehe.... min grävare ;D

inte min grävmaskin

min "grävare" är en gammal barndomskompis... men han tjatar ofta om "puckon" i branschen som inte är försiktiga med folks tomter / uppfarter

iof, hade jag grävt så hade jag inte heller lämnat märken i asfalten då jag grävt för hand antar jag ;D
 
Jag kan ibland tycka att man som privatperson har en överdriven uppfattning om att det går att bygga utan att påverka omgivningen. Det är ofta oundvikligt att banddrivna grävmaskiner gör åverkan där de drar fram. Det är nog något man nog får ta helt enkelt. Jag har själv fått min uppfart "massakrerad" men det var på min beställning han var där och grävde och jobbade så det får jag ta.

Hörde en "kul" historia den här veckan om en granne som skickade en städnota till sina byggande grannar då grävmaskinen hade rört upp en massa damm då den schaktade bort sprängstenen och hon hade varit tvungen att städa huset. ::)

mvh
David


 
hej
måste varit ett pucko ju asar dit en larvmaskin .finns ju stora som är hjulburna
 
jag håller med dig i det du säger david, men du måste ändå hålla med om att de bör påpeka att skador kan uppstå innan de börjar köra runt väl?

en liten (ganska långsökt) liknelse, om jag hjälper nån med en dator så påpekar jag j_vligt noga om de riskerar förlora nåt data INNAN jag petar på nån trasig hårddisk eller dylikt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.