Hejsan heej!! vi sitter och klurar lite på vår uppfart, den blir rätt lång så då är frågan blir det bättre med asfalt än plattor? billigast? :-/
 
Billigast, tror inte det eftersom plattor kan man ju lägga själv medan man måste leja bort arbetet med asfalt. Det bästa med asfalt är ju att man slipper ogräset som förr eller senare kommer upp mellan plattorna.
 
Tack för ditt svar. Men vart vänder man sig om OM vi nu kanske satsar på asfalt? :-/
 
Klart billigast är nog asfalt, spec. om man kan få asfalteringen gjord i samband med att tex. kvartersgata asfalteras, iom. att maskiner och utrustning då redan finns på plats.

Nu läggs som regel asfalt i en tjocklek av ca. 3,5 cm (på vanlig villa infart utan 'tung' trafik), men man kan säkert få tjockare lager mot kostnadstillägg och priserna har antagligen stora lokala variationer.
Det som emellertid är extremt viktigt är att ta reda på huruvida priset inkluderar det viktiga underarbetet. Ofta så får man ett bra och ganska 'billigt' pris på själva asfalteringen, MEN då ska underarbetet vara gjort innan de kommer och själva underarbetet med urgrävning, materialåterfyllnad (i varierande fraktioner), packning, nivåplanering för vattenavrinning, ev. kantsten (eller annan avgränsning mot övriga ytor) är inget litet eller för den delen oviktig del av totalen.
Är det slarvigt och dåligt utfört så blir slutresultatet därefter.

Nu menar jag inte att det är så svårt att man inte klarar att göra det själv, men man ska inte underskatta den tid och kraft som åtgår ;)

MVH//Christina.
 
känns som det var mycket att tänka på. OM vi istället lägger plattor blir det inte för mycket då iom vi ska ha en lång uppfart?
 
Gjorde om mina föräldrars uppfart i samband med stenläggning. Är ingen dans på rosor det heller, samma underarbete skall göras som vid asfaltering.

Är dock värt det idag när man ser det, 140 kvm2 stenlagd uppfart är riktigt maffigt.

Vi spenderade en hel dag med underarbetet och då var vi.

5 gubbar , 2 paddor , 1 grävmaskin , 2 lastbilar med släp.

Mycket jobb kräver mycket folk och bra utrustning.
 
Hemmakatten
Tycker att man också bör tänka lite på det estetiska. Vad passar bäst just hos er? Hur ser gångar och hus ut? I en sörgårdsidyll passar kanske grus o plattor bäst. På en modern villatomt kan både plattor o asfalt passa bra.

Min man och jag (mest min man ska villigt erkännas ;)) lade ca 80kvm plattor inklusive allt underarbete. Det gick alldeles utmärkt att göra det själv. Visst, det tog lite tid med allt grus och sand (30 ton) och plattläggning. Vi höll på några veckor i lagom takt. Men man behöver inte ha bråttom, det är viktigt att vila och göra annat. Själva var vi oerhört nöjda efteråt. :D
 
FamFriden skrev:
känns som det var mycket att tänka på. OM vi istället lägger plattor blir det inte för mycket då iom vi ska ha en lång uppfart?
Det är mycket att tänka på, mycket mer än jag själv begrep innan vi gjorde vår egen infart ;), den är iof. inte riktigt färdig än, men nästan :).

Nu skriver du inte om det gäller en förstagångsläggning på ny tomt, eller om det rör sig om ny ytbeläggning på befintlig men sliten uppfart, MEN jag antar att det rör sig om nytt hus och totalt ofärdig tomt ;)
Frågan är har huset kommit ännu, är tomten iordningställd med grovplanering, servisdragning, grund/platta osv??

Man kan nämligen förbereda en hel del för blivande garageuppfart, gångar, altan osv. i samband med dessa moment om man har en bra markentreprenör, vilket är otroligt mycket värt när det sedan, så småningom blir dags för markstensbeläggning ;)??

Sedan kan jag väl säga som så att jag, av egen erfarenhet, var rädd för nästan precis samma som du, nämligen att det skulle bli 'för mycket' med marksten/plattor på hela vår uppfart som inklusive gångar ligger runt 160 m2, planen var marksten på ca. hälften och asfalt på resterande yta från gatan och upp framför dubbelgaraget, nu är det snart klart och det blev ingen asfalt alls ;)

MVH//Christina.
 
Tack för alla svar, det blir lite att tänka på.Till byggimpert , Det är en nybyggd tomt. 86 m2 uppfart + lite till så det blir nog planerat plattor odyl på 110-120 m2. lite mindre än ert ,så jag får hålla uppe modet kan andra så kan väl vi (kanske ) :-/ :-/ ;D
 
Om du vill kan jag maila några bilder till dig på resultatet när det till slut blir klart.
Jag kan ju direkt berätta vilken typ av material och färger vi har använt, för den händelse att du skulle vara intresserad av något helt annat, för isf. är det säkert helt ointressant för er.

Vi har alltså använt enbart ljusgrå, tumlad byasten, samt lagt några små detaljer av skiffer, smågatsten och kullersten. Det är mao. inga stora variationer i färgskalan, utan bara en varierad gråskala ;)

MVH//Christina.

 
Det finns en typ av plattor som låter gräset komma upp genom hål, slitstarkt och inte lika sterilt som både asfalt och stumma plattor. Har sett dom hos S.t Eriks 8 om minnet inte sviker mig).
 
Du menar gräsarmering, finns hos de flesta stenleverantörer, mindre sterilt kanske, men snyggt, hmmm........ ;)

MVH//Christina.
s_grasarmering_hus.jpg
 
Den stora fördelen med plattor framför asfalt är att de är justerbara och de har "ångervecka" dvs de går att plocka upp och lägga om om man ändrar sig eller om underlaget gör det trots förarbetet.

Kan vara en viktig faktor om det är en ny och utfylld tomt
 
;D. Ja plattor blir det nog efter många smarta och tänkvärda ideer som jag fått på forumet, men jag är lite skeptisk med grässtån genom hålen :-/ :-/. ( smaksak) ;) Tack ändå Fabulus.
 
Är man galen i allt sim växer och är ute och målar stenar med filmjölk för att mossan ska växa så förstår du min smak... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.