har igång ett garagebygge,huset är nu färdigt på utsidan..men tänkte snart börja på att fylla upp på tomten,med både gräs och grus..om man vill"rama in"gränsen mellan grus och gräsmattan,är slipers/stockar det vettigaste?och,har nån någon aning vad det kan röra sig om i pris att lägga asfalt,och vad det ska vara för fyllning under asfalten?parkeringen blir cirka 30-40kvm..eller borde man bara ha grus?för/nackdelar?
 
Första tiden skulle jag nöja mig med krossgrus som tex 0-8 eller 0-18. Det blir hårt och bra att köra på och rör sig marken så följer gruset efter. Asfalt spricker. Efter något/några år kan man lägga asfalt ovanpå krossen och då få en uppfart som ligger helt still om man nu vill det.

Som kant funkar det bra med sten/slipers eller gjuten betong enligt mig. Blir det lite höjd på det så ta sten eller betong
 
mats_o...du har rätt,bäst med grus,nu iaf...och för plånboken med..om man lägger slipers,borde man slå ner armeringsjärn i marken eller hur får man dom att ligga stilla??svårt få tag på slipers,borde känna nån rallare..byggtimmer är väl också ok..
 
För att få slipers stadigt så gräv ur en ca 4 dm djupt och ca 3-4 dm brett där du ska lägga dem. Fyll med två dm krossgrus och packa ordentligt. Lägg dit slipers och packa med mer kross upp till marknivå. Borra genom slipersen och klappa ned armeringsjärn, helst en rejäl bit ned i backen. Låt armeringsjärnen sticka såpass långt upp att du bara kan trava på de andra varven.

Slipers är mycket svåra att få tag i iom att de nu är klassade som mijöfarliga. Personligen tycker jag att det är vettigare att återanvända slipers än att tillföra mer iom det nya byggtimret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.