Grannen har asfalterat ca 30 cm över på vår tomt. Är det ok för oss att skära bort den asfalten, eller måste vi fråga om lov?
 
får hoppas att ni använder samma tomtrör, vid mätning av tomterna. men är det som Du säger, är det kanske enklare att be grannen själv ta bort asfalten. men uppstår det problem, kan jag inte se något hinder att du kapar av den biten som finns på din tomt, och lägger den på grannens tomt, för asfalten tillhör juh honom!
att polisanmäla grannen, leder ingen vart, och det kommer det inte att göra för grannen heller, om denne funderar på att polisanmäla dig.
Du kanske kan ta något foto, så att grannens överträdelse kommer ut till fler, för att visa hur hemska grannar kan vara.
 
Haha, ja grannar kan vara hemska :)

Det är ingen tvekan om var gränsen går. Någon från kommunen har till och med varit här och satt in en spik i asfalten för att markera tomtgräns. Visst skulle jag kunna be honom ta bort asfalten, men jag vill inte bråka.

Undrar mest om jag har rätt att skära i hans asfalt. Även om den ligger på min tomt?
 
Jo, så är det med oss flesta, vi vill inte bråka. Men grannen vill tydligen, då han låter asfaltera en del av din tomt. Eftersom du inte vill starta något bråk, eller ens fråga vad anledningen till asfalteringen är, så får du leva med denna fråga. Frågan kan vara, hur lång sträcka är asfalterad, och vad använder du din tomt till där nu asfalten finns?. Men jag kan inte se några problem med att du kapar asfalten på din tomt. Men finns det inga tomtrör som visar gränsen, utöver ett spik? Du kan kanske mäta från ett annat av dina tomtrör, för att förvissa dig om att du har rätt. På din situationsplan framgår tomtindelningen, situationsplanen kan du hämta hos kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.