På vinden i mitt hus (timmerhus) har man ovanpå sågspånsisoleringen lagt någon sorts skivor för att ytterligare isolera. När detta har skett vet jag inte.

Jag undrar om skivorna kan innehålla asbest. Det är som ganska stora vita trådar på ovansidan av skivorna, medan de för övrigt liknar "vanliga" gula isoleringsskivor/gullfiber som också finns på vinden. Skivorna är något böjbara och cirka 3 cm tjocka. Hoppas att det är någon här på forumet som vet. :)

Jag bifogar en bild:
isolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fråga 1: när är huset byggt?
 
Undrar varför så många kallar asbest för asbets?
 
mielo skrev:
Undrar varför så många kallar asbest för asbets?
För att vanligt folk oftast stavar som dom pratar.;)
 
PCLarsson skrev:
Fråga 1: när är huset byggt?
Huset är byggt på 1840-talet, så skivorna i fråga är naturligtvis tillkomna mycket senare. Troligen tidigast på 1950- eller 60-talet då rummet under inreddes (tidigare var det ouppvärmt).
 
Redigerat:
"Trådarna" ser ut som glasfiber. En bild på kortändan och baksidan av skivorna kanske avslöjar mer
 
Tomture61
Är inte asbest hårda skivor ? eller !
 
hsd
asbest finns olika former, hårda eternit halvhårda mjuka porösa och lösfiber.
men det Du har är förmodligen glasull med en väv , finns även med papper
 
Här kommer några fler bilder. Skivorna är inte hårda eller porösa, men lite fastare än gullfiber.

Från sidan:
sidan.jpg

Underifrån:
underifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som stenullsksivor, "rockwool" tex.
 
Själva "skivan" ser ut som vanlig minerallull/stenull. Att det skulle vara råa asbestfibrer pressade till mjukare skivor till att se ut sådär är helt osannolikt. Vad jag vet så har asbest har aldrig förekommit som isolering i mjukare skiva på det sättet (endast i mer hårdare och porösare skivor (ser ut så här). Jag reserverar mig för att det såklart inte går att utesluta förekomst av ngn % asbest i det där genom att titta på en bild, så om du känner minsta tvivel så skicka in en bit av skivan för analys, det kostar runt 500kr.
 
Redigerat:
S
ser ut som stenulls skivor med påväxt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.