Hej,

Jag ska lägga nytt golv i hallen. Hallen finns i min lägenhet som ligger ett par trappor upp. Så jag började att riva ut det gamla laminatgolvet som låg där innan. Under det hittade jag en plastmatta. Jag kommer att låta plastmattan ligga kvar i hela hallen, förutom ca 1kvm vid ytterdörren där jag planerar att lägga klinker.

Så jag skar ur en bit av plastmattan och började att dra loss den. Då visade det sig att det låg någon slags plattor under mattan som sprack och vissa bitar följde med mattan upp. Plattorna var 30x30cm och några mm höga. Materialet är lite sprött, nästan som plastig keramik. Plattorna var limmade mot en betongplatta med något svart, tunt lim (svartlim?). När jag hade huggit bort resten av plattorna och städat av blev jag lite nyfiken vad plattorna egentligen fyllde för funktion och kollade runt lite på nätet, då upptäckte jag att de kan innehålla asbest.

Någon som har någon idé om vad det är för plattor och lim? Finns det asbest i något av dem? Eftersom att jag ska lägga klinker uppepå ytan så behöver jag jämna till den, funkar flytspackel direkt på det svarta? Jag vill gärna ha klinkern i hyfsad nivå med parkettgolvet, så jag kanske bara kan lägga en skiva renoveringsgips på det svarta?

Här kommer två bilder på hur det ser ut:

Golvet i hallen:
IMAG0430[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit av den borttagna mattan med en del av en platta:
IMAG0428_BURST002[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Nanet
 
Jag har liknande plattor i ett rum i vår källare som jag snart ska ta bort. Misstänker också asbest, men som jag förstått det så är det svårt att svara på utan att skicka in det på analys. Men det kanske finns någon som har bättre koll...
 
Är huset byggt på 50-talet?

Jag vill påstå att plattorna är av plast alt. linoleum.

Limmet är troligtvis tjära. Nästan omöjligt att få bort vettigt.

Om du skall flyta/lägga klinker så bör du isolera tjäran. Det finns speciella produkter för detta.
Risken är annars att det svarta "blöder" och vandrar upp i klinkerfogen.

Kolla med dom som säljer klinkers.
 
Huset är byggt 1945.

Men det är bara i hallen det är betong hela vägen upp. I de andra rummen är det träreglar och sand under under golvet. Vet inte om detta var ett vanligt sätt att bygga på eller om någon har gjort om golvet i hallen.

Har man lagt plattorna mellan för att få en jämnare yta för mattan?

Det ska jag undersöka!
 
Skulle tippa på att plattorna är linoliumplattor då tjocklek och sprödhet stämmer in. Däremot det svarta kan vara tjära eller Svartlim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.