Finns det någon i detta forum som har en aning om det blir tokdyrt att ta bort asbestislolering från VA-rör i ett äldre hus? Jag tror isoleringen gjordes i samband med ombyggnation av huset 1957. Huset är ett dödsbo så lagen om dolda fel gäller inte. kan det kanske behöva bytas rör i hel huset eller kan de gamla sitta kvar? Huset är ett typiskt renoveringsobjekt men det får inte bli hur dyrt som helst.
 
Nej rören vet jag inte om de behöver bytas. Men OM det finns anledning att byta så undrar jag om rörarbeten brukar bli dyrt.

Det jag undrar mest över är om det är dyrt att ta bort asbesten som sitter som isolering på alla VA-rör.

Jag vet inte om jag vågar ge mig på sånt själv med tanke på att det sitter inne i huset. Inte som att ta bort eternitplattor antar jag.
 
Man får ta bort asbest själv hemma hur man vill. Det är i yrkesutövningssyfte som arbetsmiljöbestämmelserna kommer i fråga.

Naturligtvis skall man skydda sig på rätt sätt bara.
 
Tack för bra svar! Vi har just haft diskussionen kring att låta det vara om det är intakt och inga rörbyten behövs. Den dagen den sorgen så att säga. Vi har inte kommit så långt som husvisning och besiktning så jag har ingen aning om skicket på varken rör eller isolering. Håll tummarna för mig :)
 
muppfarmor skrev:
Tack för bra svar! Vi har just haft diskussionen kring att låta det vara om det är intakt och inga rörbyten behövs. Den dagen den sorgen så att säga. Vi har inte kommit så långt som husvisning och besiktning så jag har ingen aning om skicket på varken rör eller isolering. Håll tummarna för mig :)
Låt inte den allmänna asbestpaniken få grepp om dig. Finner ni det trots att lämpligt att ta bort isoleringen och ersätta med mer moderna material så ska ni göra det.

Köp en ansiktsmask (med riktiga filter) på Jula och vädra ordentligt när ni arbetar. Du gör detta en eller två gånger i livet - det dör du inte av! ;)
 
Jo jag har förstått att om man inte jobbar med det speciellt ofta och har en bra mask så är det inga problem. Man kanske ska ha en bra overall också samt bra handskar.

Eftersom det är inomhus, är det något speciellt att tänka på då? Förutom bra vädring då. Ska man spraya vatten på det innan man börjar för att hålla dammnivån nere?
 
min röris sa

ansiktsmask
vatten
vädring

:)
 
Det kostar att sanera asbest eftersom det inte bara handlar om att riva. Etablerig innebär att området för sanering plastas in och sätts i undertryck. Sluss för inpassage osv. De som river använder en del engångsmaterial (kläder, filter). Timkostnad för arbetet. Avstädning och filtrering av luften under flera timmar med specialdammsugare (avskiljer 99.9%, vilket en vanlig dammsugare inte klarar). Avfallet tas om hand.

Det är oansvarigt att påstå att det är ofarligt att komma i kontakt med asbest någon gång då och då. Det finns inga undre gränsvärden. En felaktig rivning kan sprida damm i onödan i hela huset. De minsta (och farligaste) fibrerna hänger kvar i luften under flera dagar.
Det förekommer att hantverkare vägrar jobba där villaägaren rivit asbest själv.
Man kan göra på två sätt: antingen kapsla in för att förhindra läckage från eventuella skador i isoleringen och då också varningsmärka eller vid behov sanera, men på rätt sätt (av utbildade personer).
 
Jag har pratat med Miljöförvaltningen i Stockholm, enheten för hälsoskydd.

Handläggaren där bekräftar att hysterin kring detta är aningen överdriven.

Eternit har en väldigt låg halt av asbest. Likaså är det med den isolering som ibland används.

För oss som gör detta en eller två gånger i livet är det fullt tillräckligt att göra det enkla: Använd en ordentlig ansiktsmask, sörj för god ventilation. Bryt inte sönder materialet mer än nödvändigt.

Statistiskt är sannolikeheten *extremt* låg för att man skall drabbas av cancer baserat på det man får i sig även om det är teoretiskt möjligt att få cancer av bara en fiber.

Att det är ofarligt är det ingen som påstår - men att säga att man riskerar livet och sin hälsa om man hanterar dessa material ett par gånger i livet och på ett vettigt sätt, det är att överdriva kraftigt och göda "asbestpaniken".

Så är det med det..... 8)
 
MathiasS skrev:
Så är det med det..... 8)
Precis! Jag har själv arbetat ett par år i en etrnitfabrik. Bevisligen lever jag fortfarande, eftersom ni kan läsa detta. 8) ;D
 
Immobil skrev:
Precis! Jag har själv arbetat ett par år i en etrnitfabrik. Bevisligen lever jag fortfarande, eftersom ni kan läsa detta. 8) ;D
Jag säger egentligen inte emot att det kan vara vissa överdrifter i riskerna, men ovanstående bevisar rätt lite.

Min farfar rökte mellan han var 14 och 84. Han är 90 idag och mår rätt okej.
Är det då ofarligt att röka???
 
När vi pratar om vatten pratar vi om lite större mängder än bara duscha lite för att få dammet att lägga sig. När jag sanerade mina rör använde jag dyngsura handdukar som jag torkade bort asbesten med. Allt efter tips från rörmokaren. Naturligtvis använde jag också ansiktsmask.
 
Med risk för att bli tjatig vill jag inte rekommendera någon att sanera hemma om man inte är fullt medveten om vad man gör. De som jobbar yrkesmässigt med sanering genomgår utbildning innan de får börja.

För information så påstås det att vatten inte räcker för att ta bort allt damm. Pga ytspänningen väter vatten inte de mikroskopiska fibrerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.