Hej!

Rev idag ut en eldstad med tillhörande kassett. Tog bort två plattor i varsin ände av golvet som eldstaden stod på med fog och skicka på analys innan, iom att huset är från -65. Det visa negativt. Såg ut som dom satt plattorna i vanligt murbruk, såg inte ut som fix, men fogarna kan ju såklart innehålla asbest. När jag hade hade bilat bort den upphöjning som eldstaden stod på så ser jag att kanske 10 av plattorna hade en vit beläggning under, inte den gråa som vanligt bruk ger.

Efter kikat vidare så ser jag att dessa ca 10 plattor satt med ett väldigt tunt lager, ca 1-2 mm av något vitt bruk ovanpå vanligt murbruk. Dom satt helt random på denna upphöjning. Tänkte att det kunde vara någon form av kalkutfällning, som gjorde yttersta skicket av bruk vit?

Ytan är ca 1x1.5m så verkar troligt att dom satt alla plattor på en och samma dag, kan inte tro att det skulle vara fix som man lagt ett supertunt lager ovanpå murbruket??

Är mest nyfiken om någon sett något liknade, allt är borta så skadan (om någon) är redan gjord men man kanske lör sig något nytt iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.