Rev upp en gammal linoliummatta i min lägenhet häromdagen. Vet inte när huset är byggt, men mattan var i riktigt kass skick i varje fall.

Under mattan låg en grå papp, och under den i svart massa som påminde om tjära.

Då golvet inte var helt plant så körde jag med en betonggolvfräs rätt över både matta och "tjäran". Och fick som väntat ett rätt tjockt lager damm över allt i hela lägenheten, trots försök att täcka för dörrar.

Nu har jag googlar lite och hittat trådar här på byggahus.se om att det kan vara asbest i skiten.

(http://www.byggahus.se/forum/golv/29424-det-borttagna-linoleumgolvet-luktar-illa.html , http://www.alternativ.nu/index.php?topic=29979.20 , https://www.flashback.org/t1772951 osv)


DSC_0465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den "bästa" bilden jag har på pappen.

Hade på mig en ordentlig skyddsmask.

Men damm å skit finns ju garanterat kvar på väggar och andra skrymslen.

Behöver jag oroa mig för något??
 
Det lönar sig väl inte att oroa sig i efterhand, men det där kan mycket väl vara svartlim med asbest. Jag har provtagit ett flertal som sett ut så. Dammsug inte mer nu utan våttorka alla ytor flera gånger med några dagars mellanrum.
 
Om du är osäker så gå och ta prover på det.
 
Har ungefär samma situation i huset just nu. Mitt tips är att våttorka när du är i lägenheten och vädra när du inte är där. Om det är asbest ska avfallet hanteras på ett särskilt sätt (dubbla sopsäckar, lämnas in på särskilda ställen, etc.). Skicka iväg en bit till lab - jag betalade 1600:- och fick svar samma dag som provet kom fram.
 
Tack för alla svar!

Våttorkar allt jag kan, men 1600 spänn är inga pengar som jag kan sätta av, tyvärr.

Hittade http://asbest.se/skicka-prov , men jag hittar dessvärre inga prisuppgifter.
 
Vad ska du testa för? Är det asbest som du andats in så har du utsatts för en exponering och fått en lätt förhöjd risk att drabbas av asbestos, asbestdammlunga och lungcancer samt mesoteliom, en annan tumörsjukdom, om 30-50 år. Jag har aldrig hört talas om att man kan göra något efter exponeringen för att mildra effekterna. Om du röker så försök sluta med det, det har ju vissa andra positiva effekter, och gå och kolla lungorna om 10 år.

Skaffa en mask med P3-filter och en skyddsoverall och våttorka hela lägenheten noga, och vädra sen ur den ordentligt och skaffa ett HEPA 13-filter till dammsugaren så att du fångar upp eventuellt asbestdamm som ligger kvar.

Info om asbestlunga.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
pelpet skrev:
Vad ska du testa för? Är det asbest som du andats in så har du utsatts för en exponering och fått en lätt förhöjd risk att drabbas av asbestos, asbestdammlunga och lungcancer samt mesoteliom, en annan tumörsjukdom, om 30-50 år. Jag har aldrig hört talas om att man kan göra något efter exponeringen för att mildra effekterna. Om du röker så försök sluta med det, det har ju vissa andra positiva effekter, och gå och kolla lungorna om 10 år.

Skaffa en mask med P3-filter och en skyddsoverall och våttorka hela lägenheten noga, och vädra sen ur den ordentligt och skaffa ett HEPA 13-filter till dammsugaren så att du fångar upp eventuellt asbestdamm som ligger kvar.

Info om asbestlunga.
Ja först och främst är det ju en psykologisk effekt av det hela för min egen del, vill ju inte behöva tänka "nu har jag fått cancer" varje gång jag hostar. Ytterligare så är det ju lika bra att få lägenheten sanerad av proffs än att jag drar i mig ännu mer asbest när jag skall göra rent.

Elda på en pappbit med det svarta limmet på, det brann rätt bra.
 
Precis, har du väl fått i dig asbest är det "kört". Räcker med ett korn för att få en risk senare i livet. Asbest håller sig i luften om jag minns rätt från läroböckerna i upp till 4 dagar.

Asbest enligt min chefs erfarenhet när vi rivit isolering är att det är en grå massa, nästan lite pudrig.

Jag kommer säkert också få det då man av misstag fått i sig något korn någon gång. Bästa är ju att blötlägga och ta dit sanerare. Men det tar så många år innan sådant ens utvecklas, sedan behöver det inte heller hända om du har haft tur och sedan tänk istället vilken teknik läkarna har om 30 år ;-).

Slappna av och gör det rätta om du är osäker, ta dit ett proffs.
 
Jag hade inte oroat mig allt för mycket. Ordentlig städning är det som behövs. Mackar du bil själv? Har du skruvat med bilar innan asbesten försvann ur bromsbelägg och lameller? Åkte du tunnelbana innan asbesten försvann där? Jag är övertygad om att alla vi som är 30 och äldre har varit utsatta för asbest mer än vi anar. För den delen så skadar det inte att vara försiktig. Följ råden i tråden. Hur många har inte rivit mattor och badrum utan att tänka på asbest utan att få cancer på grund av det?
 
  • Gilla
Hvvvbjk
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om att personer som inte jobbar med asbest drabbas av asbestrelaterade sjukdomar. Så jag tror att risken av en exponering är väldigt liten. Jag hade inte oroat mig heller. Vi utsätts hela tiden för en massa saker som höjer risken för olika sjukdomar, och ska man gå och oroa sig för det hela tiden så lär man blui sjuk av det (omvänd placebo)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.