Hej gott folk, under julledigheten fick jag för mig att det var en bra idé att renovera den lilla gästtoaletten i källaren. På väggarna satt det någon typ av skumgummimatta och på golvet är det en plastmatta. Var precis och hämtade ut en betongslip för att slipa bort limmet på väggarna men blev lite mörkrädd när jag kom på att huset är byggt på 70talet. Har letat runt på nätet och verkar stämma dåligt överens med asbest på de bilderna jag hittat. Vad tror ni?
 
  • En hand drar bort tapet från en ojämn vägg med trästruktur synlig. Renovation eller reparation scene.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som avlägsnar tapet, avslöjar strukturerat, beige underlag, renovering eller dekoration, inomhus, texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand lyfter en gammal, sliten linoleummatta avslöjande trägolv och limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Enda sättet att veta säkert är att skicka in ett prov på analys. Det ser ju inte ut som svartlim i alla fall men vad mattorna innehåller går ju inte att se.
 
  • Gilla
christian Bergenblad
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Enda sättet att veta säkert är att skicka in ett prov på analys. Det ser ju inte ut som svartlim i alla fall men vad mattorna innehåller går ju inte att se.
Tack! Ne jag har som sagt kollat på de flesta sidor jag hittat och utseendet på både lim och matta ser väldigt fel ut för att vara asbest. Mattan består bara utav ett plastlager, inget ludd bakom osv. Limmet är kladdigt och beter sig precis som kontaktlim då det fortfarande är rejält elastiskt och innehåller inga fibrer
 
Kan naturligtvis inte garantera men har både lagt och rivit asbesthaltiga mattor. Skulle själv inte vara det minsta orolig. Inget på dina bilder tyder på asbest
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Kan naturligtvis inte garantera men har både lagt och rivit asbesthaltiga mattor. Skulle själv inte vara det minsta orolig. Inget på dina bilder tyder på asbest
Ne det är ju lite det jag tycker också. Är bara ett lager utav mattan och limmet känns och ser ut som kontaktlim. Limmet på golvet däremot ser annorlunda ut än på väggarna men är nog inte så konstigt då det är en oisolerad betongplatta. Limmet har säkert blivit fuktigt när det legat en tät matta uppepå
 
Redigerat:
Ser ut som Somvyl en slags skumplastmatta ingen asbest vanlig vid den tiden
 
  • Gilla
christian Bergenblad
  • Laddar…
Golvmattan ser exakt ut som asbestfri våtrumsmatta från 70-talet. Limmet som regelmässigt användes var asbestfritt kontaktlim.
Fanns nog en och annan hantverkare som fortsatte med svartlim också men din matta är säkert limmad med kontaktlim.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En korridor med rött golv, väggbeklädnad, träpanel, en dörr till bastu, och en vit stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar! Var ganska säker på att det inte var asbest så kommer inte bry mig om att skicka in prov på det efter att ni också verkar vara ganska säkra.

När jag ändå har er på tråden, vad tror ni om mattan i detta utrymme? Någon gång ska även detta slitas bort
 
Redigerat:
christian Bergenblad christian Bergenblad skrev:
Hej gott folk, under julledigheten fick jag för mig att det var en bra idé att renovera den lilla gästtoaletten i källaren. På väggarna satt det någon typ av skumgummimatta och på golvet är det en plastmatta. Var precis och hämtade ut en betongslip för att slipa bort limmet på väggarna men blev lite mörkrädd när jag kom på att huset är byggt på 70talet. Har letat runt på nätet och verkar stämma dåligt överens med asbest på de bilderna jag hittat. Vad tror ni?
mattan på första bilden är lite lik en matta jag tagit bort som är bekräfta asbest. Svårt att se på bild men tror min var ljusare i tonen dock.

Men skicka den på analys så vet du sen.
Själv är jag dock inte så orolig så länge man använder mask etc. som man förvisso alltid bör göra.
 
C Cerb skrev:
mattan på första bilden är lite lik en matta jag tagit bort som är bekräfta asbest. Svårt att se på bild men tror min var ljusare i tonen dock.

Men skicka den på analys så vet du sen.
Själv är jag dock inte så orolig så länge man använder mask etc. som man förvisso alltid bör göra.
Har du någon bild på din matta?
 
A Alexn72 skrev:
Har du någon bild på din matta?
Bara på baksidan när jag kollar igenom arkivet.
Transparent behållare med lager av sediment eller geologiska prov, synliga i genomskärning, på ett oskarpt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Cerb skrev:
Bara på baksidan när jag kollar igenom arkivet.
[bild]
Ja den såg såg ju rejält suspekt ut till skillnad från min. Varken mattan på väggen eller på golvet hade flera lager och låg inget ludd bakom som det gör på din
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
christian Bergenblad christian Bergenblad skrev:
Ja den såg såg ju rejält suspekt ut till skillnad från min. Varken mattan på väggen eller på golvet hade flera lager och låg inget ludd bakom som det gör på din
Denna kunde du heller inte se lager i. Det du kallar ludd är faktiskt bitar från golvspånet som sitter kvar. Den var riktigt bra limmat.

själva mattan var slät och fin på baksidan.
 
C Cerb skrev:
Denna kunde du heller inte se lager i. Det du kallar ludd är faktiskt bitar från golvspånet som sitter kvar. Den var riktigt bra limmat.

själva mattan var slät och fin på baksidan.
Även själva kanterna på din matta tycker jag ser annorlunda ut
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Denna kunde du heller inte se lager i. Det du kallar ludd är faktiskt bitar från golvspånet som sitter kvar. Den var riktigt bra limmat.

själva mattan var slät och fin på baksidan.
Översta kanten ser exakt ut som asbestpapp till skillnad från TS väggmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.