Har tagit bort gamla klinkersplattorna som satt som gnistskydd framför vår kamin. Är det risk för asbest i fästmassan som sitter kvar?
Huset är byggt 1956 och vet ej när gnistskyddet lades.


Betongunderlag där gamla klinkersplattor tagits bort, visar rester av fästmassa vid en kamin och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det kan nog vara en risk. Just i fästmassor för kakel blandades ibland asbest in.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan nog vara en risk. Just i fästmassor för kakel blandades ibland asbest in.
Det finns inga ränder efter fixkam så förmodligen har förra ägaren lagt torrbruk och sedan plattorna på. Var ingen fix som satt kvar på plattorna heller när jag knackade av dem.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Någon som vet om fästmassa/fog har en speciell färg eller utseende när den innehåller asbest?
 
Ingen kan avgöra från dina bilder om det finns asbest, vill du veta säkert får du skicka på analys allt annat är bara vilda gissningar.
 
Staffans2000
Tommytommytommy Tommytommytommy skrev:
Någon som vet om fästmassa/fog har en speciell färg eller utseende när den innehåller asbest?
Det tror jag inte.
 
Här är en närbild. Jag har full förståelse för att det inte alltid går avgöra på en bild.
Var asbesten något som man själv blandade i förr när man använde det i fog eller fix, eller fanns det redan iblandat när man köpte?
Närbild av en misstänkt asbestblandad fog eller fix på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Eller också struntar du helt enkelt i om det är asbest eller inte och gör klart istället för att hänga upp dig på petitesser.

Staffan
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller också struntar du helt enkelt i om det är asbest eller inte och gör klart istället för att hänga upp dig på petitesser.

Staffan
Du har helt rätt, Staffan. Är dock lättare sagt än gjort tyvärr när man är nojigt lagd. Vet såklart att det finns flera trådar med information om asbest här på forumet.
Är väl ett labbprov för min del verkar vara bästa alternativet eftersom det inte verkar finnas något speciellt kännetecken på utseendet om det finns asbest i.
Ganska säker på att allt är torrbruk eller likande då det är flera centimeter och allt är i samma material. Alltså inget lager ovanpå som liknar fästmassa.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Magnus E K
Som jag förstått det blandades det (ibland) i av hantverkaren för att förbättra konsistensen (när vi talar om kakel-/klinkerfix). Läste för länge sedan någon artikel om badrumsrenovering av ett flerfamiljshus där det fanns asbest i vissa badrum och vissa inte, trots att badrummen i övrigt var identiska.
 
Det slutade med att jag lämnade in ett prov till Evema, och de kunde inte hitta några asbestfibrer.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.