Hej forumet!

Är i fullt sjå med att renovera huset och började idag riva badrummet. Tog bort dom första klinkersplattorna samt tröskeln för att kolla hur det ser ut under. Mellan betongplattan och lättbetongen som ligger uppepå är det något svart tjäraliknande material.

Första tanken var att det såg ut som svart-/tjärlim. Är det någon som kan tänkas veta vad det är för något? Jag funderar om det kan innehålla asbest?
Huset är byggt 1976. Tack på förhand!
Närbild på svart tjäraliknande material mellan betongplatta och lättbetong i en rivet badrum, hus från 1976.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med borttagna klinkers och synligt svart tjäraliknande material mellan betongplattan och lättbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tjäraliknande material som hittats under klinkerplattorna i ett hus från 1976 under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förmodligen asfalt men det vet du bara om du skickar på analys, ingen kan med säkerhet avgöra av en bild.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
För att få en grov uppfattning om det är asbest eller ej kan du prova att elda på ett av fiberna som sticker ut. Smälter det? Glasfiber. Brinner det? Cellulosa. Glöder det bara eller nästan inget är det hög risk för asbest. Om det varken brinner eller smälter så skicka in det på analys, det kostar runt 4-700 kr. Det svarta ser ut att vara tjära/asfalt.
 
R
Ser ju ut som en kackerlacka.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Ser ju ut som en kackerlacka.
Ja det ser ut som någon sorts skadedjur.
Får jag fråga TS om det var den enda svarta mystiska saken med fibrer som sticker ut?
 
Asbesträdd Asbesträdd skrev:
Ja det ser ut som någon sorts skadedjur.
Får jag fråga TS om det var den enda svarta mystiska saken med fibrer som sticker ut?
Nej det sticker ut samma sorts fibrer ur en svart massa lite här och var i mellanrummet mellan bjälklaget och lättbetongen. Den svarta biten jag tog bort fick jag fram genom att bila bort en bit av lättbetongen. Det verkar sittar sånt svart i mellanrummet i hela badrummet.
 
R RapidSledge skrev:
Ser ju ut som en kackerlacka.
Haha ja det var ingen klockren bild, men en kackerlacka är det inte ;)
 
Staffans2000
D Denken skrev:
Den svarta biten jag tog bort fick jag fram genom att bila bort en bit av lättbetongen. Det verkar sittar sånt svart i mellanrummet i hela badrummet.
Aha!
Då är det ett ekologiskt tätskikt du har. Framtaget av det mexikanska biokemiska forskningsinstitutet Cuca racha.
Om jag mot förmodan ser fel, är det tjära istället. Hur som helst. Helt ofarligt!

Don Staffan
 
  • Gilla
Denken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.