Hej!

Jag håller på att renovera en lägenhet och skulle vilja göra något snyggt av dessa två.. Men är rädd för asbest :surprised: Hur vet jag om det är asbest i dessa två? Lägenheten är byggd 1962-63. Och jag vill ju ta bort skåpet helt så något förslag på lösning där eftersom den är inbyggd som den är nu?


IMG_0539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att själva ventilerna skulle innehålla asbest?
Eller tänker du på kanalen bakom?

Ventilerna är det absolut ingen asbest i. Kanalen kan vara av eternit, men det går inte att avgöra från dina bilder - kanalen syns ju inte.
 
Det kan säkert vara eternitrör där bakom om det är det du funderar på. Ta bort ventilerna och kolla in. Vad menar du med snyggt, bara nya ventiler?

Snyggare än ventilen vid taket är nog svårt att hitta.
 
Redigerat:
Som sagt är det ventilationskanalen du funderar på så måste du ta bort lite mer för att se om det är eternit.
Sen är frågan om det är hela världen då det inte borde vara någon fara så länge man kan ta bort kanalen hel och inte behöver riva i det - man måste ju se till att det finns någonstans att slänga den sen dock (vet inte om återvinningscentralerna tar det ?)

Men du måste ju i vilket fall ersätta det med ny lösning...så vad är det du vill snygga till ?

/K
 
Twilfit skrev:
Hej!

Jag håller på att renovera en lägenhet och skulle vilja göra något snyggt av dessa två.. Men är rädd för asbest :surprised: Hur vet jag om det är asbest i dessa två? Lägenheten är byggd 1962-63. Och jag vill ju ta bort skåpet helt så något förslag på lösning där eftersom den är inbyggd som den är nu?
Den fyrkantiga kanalen kan vara av eternit, som påpekats.

Möjligen är också den gråa skivan nere på innerväggen en eternitskiva.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=157235&d=1445298175
Har det stått en spis/diskmaskin där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.