Bör man vara orolig att det kan förekomma asbest i en våtrumsmatta från 1984 eller kanske möjligtvis i limmet?
 
  • Närbild på hand hållande isoleringsmaterial med fibrer och blåa bitar mot otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en sågklingas tänder mot en suddig bakgrund. Slitage och trärester syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nej, eftersom asbest totalförbjöds 1982 är det tillräckligt osannolikt att något där innehåller asbest att risken är försumbar.

Däremot kan det finnas PCB eller ftalater i den så använd bra halvmask oavsett.
 
  • Gilla
  • Haha
Matte84 och 4 till
  • Laddar…
Osannolikt, men i en värsta tänkbara situation är mattan inhandlad innan förbjudet eller legat på lager och det inte funnits klarhet om innehållet. Är du minsta orolig kostar ett test väldigt lite. Hade jag vetat att mattan var lagd 1984 hade jag inte tänkt mer på det, men ändå använt en vettig mask för rivdamm är aldrig lattjo.
 
A
O Omednik skrev:
Bör man vara orolig att det kan förekomma asbest i en våtrumsmatta från 1984 eller kanske möjligtvis i limmet?
det där är en plastmatta och limmet har fel färg för att ha asbest
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det där är en plastmatta och limmet har fel färg för att ha asbest
Det går inte att generalisera så, gällande limmet. Det förekommer asbest i lim som inte passar in i vad du förväntar dig av ett asbestlim.
 
O Omednik skrev:
Bör man vara orolig att det kan förekomma asbest i en våtrumsmatta från 1984 eller kanske möjligtvis i limmet?
En snabb googling talar om att för ca 500 kr så slipper du äventyra din hälsa. 👏
 
  • Skärmdump av webbsida som listar priser för asbestanalys och identifiering av fibersorter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
K Krabbeluring skrev:
Det går inte att generalisera så, gällande limmet. Det förekommer asbest i lim som inte passar in i vad du förväntar dig av ett asbestlim.
Nä visst jag har bara hållit på med detta i 20 år
 
  • Gilla
  • Haha
Matte84 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä visst jag har bara hållit på med detta i 20 år
Vad tror du om att starta ett bolag som testar för farliga ämnen, typ asbest, utför radonmätningar och saneringar av olika slag? Marknaden växer enormt om man läser inlägg online...
 
electroluxaren skrev:
Nä visst jag har bara hållit på med detta i 20 år
Jättebra att du sysslat med något som hållt dig kvar i 20 år men din erfarenhet spelar ingen roll när du har fel. Du kan inte bedöma på en bild vad limmet innehåller och bara säga att det är färgen som avgör. Det finns tex. svartlim både med och utan asbest. Och även ljusare limmer.
 
  • Haha
  • Gilla
Matte84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.