Hej!

Jag köpte en lägenhet i december förra året och bestämde mig nyligen för att renovera hallen för att om möjligt höja värdet på lägenheten och få det lite trevligare.

Ville gärna ha mörkgrå klinker på golvet och började riva upp det gamla golvet.
Gjorde en tråkigt upptäckt så fort jag lyfte på plastmattan. Under den låg en plastmatta till med en stor varningstejp på. Gissningsvis är det svartlim med asbest i. Under denna plastmatta är ett lager plywood eller liknande och slutligen betong. Skulle behöva komma ner till betongen för att klinkersen inte ska bygga allt för mycket på höjden.

Att lägga ny matta vore ett alternativ. Dock dyrare och eftersom socklarna monterades för mattorna blir det som innan någon form av tunna spännlister utanpå socklarna för att hålla mattan på plats. Inte så kul kan jag tycka.

Asbest.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ringt vicevärden för föreningen men han hade aldrig hört talas om nån asbest i någon av byggnaderna. Han tyckte jag kunde lägga på en ny plastmatta så var problemet löst.

Pratade lite kort med bostadsjurist som sa att det räknades som dolt fel och att säljaren var ansvarig.

Det jag funderar på är om det verkligen kan räknas som dolt fel då svartlim antagligen var standard vid tidpunkten för bygget.

Någon tidigare ägare måste uppenbarligen varit medvetna om förkomsten av asbest eftersom tejpen sitter där.

Någon som har någon erfarenhet av detta? Har lite svårt att betala flera tusen till en advokatfirma för rådgivning när risken e stor att jag får stå för allt själv i slutändan.

Update: Huset är byggt 1953 om det kan hjälpa något.

Med vänliga hälsningar
Anders
 
Redigerat:
Först och främst, vad är det för bostadsjurist du fått tag på?
Dolt fel finns inte i lägenheter.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Först och främst, vad är det för bostadsjurist du fått tag på?
Dolt fel finns inte i lägenheter.
Det var någon på bostadsjuristerna.se jag pratade med.
 
skicka iväg en bit för testning så får du svart på vitt om det är asbets, men förmodligen är det nog det

Jag kan ha fel nu men som privatpersson får du riva asbets utan några utbildningar osv.
Om ytan inte är så stor så skulle du kunna plasta in området, ordna med någon sorts utsug så du har undertryck.
Sen köper du en engångsoverall RIKTIG mask med rätt filter.
Sågar ur golvet och plastar in bitarna och fraktar ut på något bra sätt så det inte dammar.
Låter det stå med undertryck 1 dag eller 2 och går in och våttorkar alla ytor gärna med 1 eller 2 dygn mellan.
Helst ska det vara slussar så du tar av kläder i en sluss, sätter på arbetskläder i en och arbetsytan i nästa.

Använder du en dammsugare så släng den och gärna de andra verktygen med, ner med dom i påse som försluts innan den bärs ut, går nog att hyra dammsugare på tex cramo men då MÅSTE man säga till att den ska användas till asbets.

Tar tydligen 24h för asbetsfiber att falla 2m....

Jag förespråkar inte att man sanerar själv, ring å kolla med en firma vad de ska ha med ROTavdrag så kanske det inte blir så blodigt
 
Har bestämt mig för att jag själv inte ska sanera. Är alldeles för nojig för det :)

Pratade med Ocab men bara sanering av hallen kostar mer än vad lägenheten gjorde i inköp.

Följer vicevärdens linje å lägger tillbaka mattan och informerar om vad jag vet vid försäljning. Då borde jag sitta någorlunda säkert mot framtida krav mot mig.
 
Jag skulle skicka in en bit för analys så slipper du tänka nå mer på det, är det asbets så lägg dit en ny matta om du vill det, lejer du en mattläggare så kan dom skära tätt mot listerna så behövs inga smålister.
Kolla med en till firma innan du bestämmer dig helt
 
Kolla med din hemförsäkring vad den täcker.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.