Hej,

Jag har så smått börjat planera för att renovera min källare i huset från 1954.

I pannrummet (uppvärmingssystem bytt x antal gånger genom åren) samt i några andra rum har jag div rör som är isolerade med följande:
- Mineralull
- Stålnät
- Gasbinda
- Gul färg?

Samt något gipsliknande på vissa ställen.

Kan man riva detta själv eller är det risk för asbest i detta?

Handlar om en hel del meter då rören går till tvättstuga och garage etc.

Bild från ett ställe.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det på bilden ser ut som mineralull. Tråden är najtråd (ståltråd) som använts för att hålla samman mineralullen vifd isoleringsarbetet före bindan. Lös asbest användes som isolering under väv lika den du har, vid böjar och T-stycken och dessa ska du inte sanera själv. Om du tar en skruvmejel och sticker i böjen så ser du om det är lös asbest eller ser ut som du har på fotot. Om det inte är som på fotot, tejpa över med ventilationstejp el likv.
Ta det försiktigt om det är lös asbest för fibrerna är 1/1000-dels mm och flyger runt i luften hur länge som helst.
 
Redigerat:
Hej
Asbest är ett arbetsmiljöproblem och inte ett problem för svenssons som river en rörskarv en gång i livet.
Om du vill vara säker så låt isoleringen vara. Så länge du inte river i det är det ofarligt.
Om du ska riva lite isolering så är tipset att blöta ner den ordentligt innan så att det inte dammar och sen inte dammsuga upp eventuellt spill utan torka upp det med en blöt trasa.
Personligen trycker jag att rädslan för asbest bland privatpersoner är oerhört överdriven.
Hur många är det inte som bytt bromsar på bilen när det var asbestbelägg och det är inte så många år sen det försvann.
Om det var så farligt som dessa "sanerare" vill påskina skulle i princip alla födda före 80 ha fått lungcancer av allt asbestdamm som for omkring i luften från all eternit,bromsbelägg,isolering m.m som asbest användes till.
Fredrik
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Det är ju det jag säger. Var försiktig. Det är skillnad på asbest och asbest (lös asbest). Om du Fredrik tycker det är "ofarligt" så vet du inte vad du talar om. Hormoslyr och PCB var inte heller farligt innan man visste vad det var. Vet du hur många som har asbestos av ofarlig asbest? Självklart är det skillnad på en gång och att jobba med det. Som du säger så länge man inte rör i det så är det inte farligt....
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Lös asbest? Pulver? Hur får man in pulver innanför en linda? Alltså strömmar pulver ut om man sticker hål i en böj?
 
Skär upp gipset på utsidan, spruta in en massa vatten med en blomspruta och klipp upp najtråden med en avbitare, skär upp isoleringen fram till röret. Sedan är det bara att plocka ner alltihopa i en säck. Finns det någon asbest där så fångas nästan allt upp av den blöta mineralullen. Är du orolig så kör med en P3 andningmask och lägg en blöt trasa över röret som du skär och klipper igenom. Så brukar jag göra när jag borrar i någon av eternitgrejorna hemma, det dammar inte ett skvatt utan borrkaxet blir mestadels till blöt massa.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte pulver, det är fibrer som är mycket spröda och lätta
 
Jag förstår inte hur det ser ut. Är det asbest bundet i typ mineralullen? Jag förstår att det är fibrer, men om man tittar på det utan mikroskop ser det ut som ett pulver? Dvs är det fria fibrer eller är dom matris i ett material?
 
Det du har på bilden är vanlig isolering, typ stenull. sbest är något helt annat. Se denna länk där finns även en bild.
Asbest finns i limmer, golvmattor (Novilon t ex) tätningsplugg, brandkläder, packningar till pannluckor och pumpar, skivor, fogar, kakelfix, mjukfogar. Elapparater typ brödrostar, kanaler m m. Det finns hur mycket som helst och där man minst anar det. En del som finns i fläktar, typ kryolit är ibland blå. I branddörrar. Som sagt hur mycket som helst.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asbest
Asbest.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bara för att förtydliga. Det är inte asbest i själva isoleringen utan man virade en sorts gasbinda runt rören, och för att kunna forma snygga böjar så blandade man en gipsliknande massa med asbestfibrer i. I vissa riktigt gamla installationer kan det finnas asbest direkt på rören och sen nöthårsisolering utanpå.
Men om man petar lite försiktigt med en kniv i en böj, och det kommer som ett vitt pulver så är det garanterat asbest. Ser ut som gipsdamm.
Jag skulle inte riva det själv, trots att många säger att man kan äta asbest till frukost utan att bli sjuk. Om jag som yrkesman river det utan tillstånd och utbildning kan vi åka på böter på minst 50000, för arbetsmiljbrott.
Visst är risken liten om man bara handskas med det en gång, men man ska tänka på att fibrerna sprids extremt lätt. Dammsuger du t ex med en vanlig dammsugare så kan du ha spridit runt fibrerna i hela rummet.
OM man nu skulle kladda med det själv, då rekommenderar jag att vira in böjarna i plast och tejp, och sen kapa av dem på raksträckorna.
Kolla sen med din kommun var du kan deponera asbesthaltigt material.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Dock blir jag lite förvirrad...

Om man tittar på min bild, är det risk att det är asbest i:

A) Mineralull?
B) Den vita gipsliknande massan?
C) Både och?
 
se #10; förmodligen svar C.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.