Skadan är redan skedd men för eventuell vidare rivning i framtiden behöver jag ta reda på om det kan vara asbest.
Jag får ta några prover i så fall men jag är nyfiken på vad ni tror.

Vi ska byta ut vattenmätare och ventiler så jag tänkte backa tillbaka isoleringen något för att komma åt. Mycket installationer är utbytta i samband med indragning av fjärrvärme. Här såg det nytt ut med men det var bara nyare skyddsinklädnad av den gamla isoleringen.

Jag körde på rätt hårt med kniven och drog av inklädnaden. Då blottade jag mineralullen och ett beigefärgat pulver.

Vad tror ni? Har man kletat på någon asbestmix på avslutet av isoleringen/väven? (som sedan blivit gammalt och sprött=>pulver).
Kan man även anta att det beiga kletet på kopplingen är någon kondensskyddande asbesthistoria?

Jag har våttorkat runt arbetsstället och kastat alla bitar i försluten påse. Inte mycket mer att göra än att ta lärdom.
 
  • Rör med damm och skräp vidanslutning, behöver rengöring, underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis igensatt rör med isolering, synlig korrosion, behöver underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sopor på snö: ihoprullat band, kartongbit, trasig pappersmugg, komposterbart material. Nedskräpning eller oväntad stillhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av korssektion, ledning med lager plast, kartong, gasbinda, mineralull, pulver och klet.
ser inte direkt ut som en gammal asbestinstallation..........Ser betydligt nyare ut.
 
Huset är byggt runt 73-74. Stråken vidare ut i huset har varit ingjutna i plattan eller förlagda i ett installationsskikt i mellanbjälklaget, då isolerade med mineralull och svart skyddspapp. Här i gamla pannrummet är de dock invirade med målad gasbinda.

Sedan tror jag att man kompletterat delar av installationen i samband med fjärrvärmeindragningen. Samtidigt som man isolerade upp de nya fjärrvärmedragningarna kompletterade man isoleringen på inkommande vatten med rörskål (och wellpapp?!). Men i mitten finns gamla mineralullen och gasbindan kvar.

Bifogar två nya bilder på samma pipor, längre bak i systemet.
 
  • Vit rörledning och kablar under tak, med hållare och krok, slitna och dammiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial runt ett rör skadat, trassliga trådar, nötning, mögel, i ett tekniskt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är väldigt vanligt i just avslut, har svårt att se vad det gråaktiga pulvret skulle vara för någonting annars. Men lite otippat i en kåk 73-74 ändå. Påminner mycket om texturen på gurmassa i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.