Jag har börjat renovera ett källarrum och på vissa ställen sitter det isolering kvar på rören.
Snickaren som var här rekommenderade att man skulle ta bort den yttre isoleringen och sedan måla rören. Men under den yttre isoleringen sitter det asbestpapper lindat runt rören. Är det OK att måla över detta med den elementfärg som jag använder till de övriga rören? Något annat jag bör tänka på?
 
Ingen?;-)
 
harry73
Du ska inte göra något med asbest utan att en expert säger att det inte är farligt.
Jag gillar inte asbest och jag skulle ta bort det och ersätter isoleringen med annat material. Det finns väl en anledning att rören är isolerad
 
asbestpapper?
Kan du ta en bild på röret, så man kan kolla lite?
 
Krilleman
Asbest kan förekomma på raksträckor i gamla rörinstalationer men är högst ovanligt!
Mest förekommande är på böjar, T-rör och avslut på isoleringen, man blandade helt enkelt asbestpulver med vatten och applicerade det efter bästa förmåga, har haft en gamal filialchef som intygat att han minsan hade utfört det "förr i tiden"

Det brukar vara en lite gula-orange-rosa aktigt smulande pulver när man sätter kniven i böjen! Men ett exakt svar får du av en fackman på området!

Som privatperson får du i stort sett göra vad du själv vill, bla riva asbest. Men dock inget jag skulle rekomendera...

Varför ska du måla rören efter iso-borttagningen?! Ersätt demonterad iso med rörskål av mineralull typ isover!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.