Hej,

Vi rev ut plastgolv (chackrutiga plattor) av någon typ från vår källares golv idag och det luktade lite skarpt. Vi använde handskar och munskydd. Hade dock ingen tanke alls på att det här skulle kunna vara farligt, eller innehålla Asbest. Det va min fru som i efterhand läste om det och vi blev så klart oroliga. Hur allvarligt kan det här vara och vad behöver vi göra? Hur orolig behöver Jay vara att jag utsatt min familj för något farligt? Dörren till rummet där golvet slets bort så va dörren stängd till övriga huset merparten av tiden, dock har ytterdörren stått på vid gavel hela tiden och gör fortfarande. Har nu i efterhand tejpat igen dörren så att ingen luft kan spridas genom springorna.

Huset är byggt 1964 och ska ha lagts dit när huset byggdes. Hoppas några här inne kan stilla min oro och ge mig råd till vad vägen framåt är. Vågar man spendera en sekund i rummet ens? Vi har vårt tvättrum i rummet brevid det och behöver passera det rummet vi rev plastplattorna i.

Rummet som plattorna rivits ut i är på cirka 20-25 kvadratmeter.
 
  • Gammalt skadat källargolv med rester av borttagna plastplattor som kanske innehåller asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv med borttagna schackrutiga plattor, limrester och en luftrenare i mitten av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

På den tiden förekom det asbest både i sådana där plattor och i limmet. För att veta hur skräpet ska deponeras på återvinningscentralen så kan det ju vara bra analysera en bit av en platta med lim.

Att vara orolig gör ingen nytta. De som har fått lungcancer av asbest är en del av de som har jobbat med det under årtionden, särskilt om de har rökt. Så om någon röker är det läge att sluta med det.

Vädring med korsdrag är bra om det kan ske lokalt för just det rummet (eller för ett begränsat antal rum). Det man gör annars är att våttorka alla ytor, vänta några dagar (då man inte ska vädra utan låta partiklar i luften sjunka i fred) och sen våttorka en gång till. I det här fallet även då övriga rum som kan ha fått in asbestkontaminerad luft. Kläderna ni hade då bör vädras utomhus och sen tvättas innan de används igen.
 
  • Gilla
nwickander och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

På den tiden förekom det asbest både i sådana där plattor och i limmet. För att veta hur skräpet ska deponeras på återvinningscentralen så kan det ju vara bra analysera en bit av en platta med lim.

Att vara orolig gör ingen nytta. De som har fått lungcancer av asbest är en del av de som har jobbat med det under årtionden, särskilt om de har rökt. Så om någon röker är det läge att sluta med det.

Vädring med korsdrag är bra om det kan ske lokalt för just det rummet (eller för ett begränsat antal rum). Det man gör annars är att våttorka alla ytor, vänta några dagar (då man inte ska vädra utan låta partiklar i luften sjunka i fred) och sen våttorka en gång till. I det här fallet även då övriga rum som kan ha fått in asbestkontaminerad luft. Kläderna ni hade då bör vädras utomhus och sen tvättas innan de används igen.
Hej,

Tack för ditt svar. Uppskattar det. Det tar dock ändå inte boet min oro, tyvärr. Vi har inte dammsugat golvet ännu, utan bara borstat det med kvast och samlat upp bitarna och det lilla små som va. Upplevde inte alls att det va damm som kom upp när vi tog bort det. Vi märkte inget annat än en frän doft.
Rummet har stått ensamt öppet för vädring sedan klockan 12 idag fram tills nu, kommer öppna imorgon igen. Det rummet har egen ingång och går att isolera från övriga.

Kommer ringa saneringsfirma imorgonbitti då jag är för orolig för att fortsätta. Eller behöver jag vara det? Vill inte utsätta min familj för fara och det är enda skälet till varför jag oroar mig.

Tar tacksamt emot fler åsikter som kan lindra min oro.

Tack för all hjälp!
 
Det är farligare att utsättas för passiv rökning eller bo mitt i en stad och andas avgaser dagligen.

Ta det lugnt,många blir så hysteriska när det gäller asbest
 
  • Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
Det finns inget att vara orolig över. Även om det nu faktiskt är asbesthaltigt, så är sannolikheten att drabbas efter en sådan här tillfällig exponering så låg att det inte går att mäta. Det är på nivån att om alla människor som någonsin bott på jorden, sedan neandertalarna, skulle riva ett golv som ditt, så skulle kanske någon av dem bli sjuk.

Faran är om du börjar riva golv på daglig basis och inte använder skyddsutrustning. När det gäller att få bort fibrer så har du fått ba tips i tråden, våttorka. Använd absolut inte dammsugare, fibrerna går igenom filtret och sprids av dammsugaren. Men alla sådan åtgärder är alltså mer en principsak, man skall minimera exponeringen av asbest. Skulle det finnas fibrer kvar pånågon enstaka yta, så kommer vi åter in på sannolikheter som är så små att de inte kan mätas.
 
  • Gilla
nwickander och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N nwickander skrev:
Hej,

Tack för ditt svar. Uppskattar det. Det tar dock ändå inte boet min oro, tyvärr. Vi har inte dammsugat golvet ännu, utan bara borstat det med kvast och samlat upp bitarna och det lilla små som va. Upplevde inte alls att det va damm som kom upp när vi tog bort det. Vi märkte inget annat än en frän doft.
Rummet har stått ensamt öppet för vädring sedan klockan 12 idag fram tills nu, kommer öppna imorgon igen. Det rummet har egen ingång och går att isolera från övriga.

Kommer ringa saneringsfirma imorgonbitti då jag är för orolig för att fortsätta. Eller behöver jag vara det? Vill inte utsätta min familj för fara och det är enda skälet till varför jag oroar mig.

Tar tacksamt emot fler åsikter som kan lindra min oro.

Tack för all hjälp!
En bättre början är att skicka in en bit på analys. Får du då svaret att det inte är asbest i det så vet du ju att du inte har något att oroa dig för.

En saneringsfirma kan inte våttorka bättre än vad ni kan göra.
 
  • Gilla
nwickander och 2 till
  • Laddar…
Att det luktar beror nog mer på att limmet exponerats. Kan lukta ganska fränt om ytan varit ganska tät länge.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Extremt tacksam för alla svar här inne också. Har våttorkat alla ytor som varit i anslutning till rummet och gjort allting vad vi kan såhär långt. Har pratat med saneringsman som bekräftade det ni sagt och att dem åtgärder vi gjort är allt vi kan göra fram tills vi vet mer och får tillbaks provsvaren på plastplattorna, limmet och heltäckningsmattan.
 
N nwickander skrev:
Extremt tacksam för alla svar här inne också. Har våttorkat alla ytor som varit i anslutning till rummet och gjort allting vad vi kan såhär långt. Har pratat med saneringsman som bekräftade det ni sagt och att dem åtgärder vi gjort är allt vi kan göra fram tills vi vet mer och får tillbaks provsvaren på plastplattorna, limmet och heltäckningsmattan.
Visade sig vara asbest i plattorna, limmet kunde de inte uttröna något om. Heltäckningsmattan va lugn.
Så nu är det asbestsanering av rummet med plattorna, inklusive slipning av golvet.
Önskar man hade haft bättre förutsättningar, inte kunde jag tro överhuvudtaget att rivning av en gammal 'plastmatta' kunde innebära något sånt här.

Vill verkligen höja ett varningens finger till alla som vill riva. Se till att skicka iväg prover på saker ni ska riva som är gamla. Även om riskerna anses vara små, så är det ändå inget skit man frivilligt ska ställa sig i.

@BirgitS & @Hemmapularen, en sista fråga. Vi hade i anslutning till det här rummet en tvättstuga som varit stängd 99% av rivningens tid. Visst bör det vara okej att man sanerar det här utrymmet själv med våttorkning? Vad är sannolikheten att det spridit sig in någon asbest hör?
Tackar för all er hjälp här inne :)
 
BirgitS
Det är alltid okej att våttorka själv. Det går inte att uttala sig om risken för att det spreds asbestfibrer in i tvättstugan.
 
  • Gilla
nwickander
  • Laddar…
Fast du har väl inte malt ner plattorna till stoff där inne? Vad jag förstår är de borta helt? Andelen asbestpartiklar som möjligtvis lossnar från enstaka platta är nog inte ens mätbar eller spridbar om de ändå handlar om lim på golvet.
De som sanerar gör ju bara rimligt mycket de också och nå 100% garantier ger de ju knappast. Dessutom får man ju komma ihåg att det finns mätbara halter av asbest i luften omkring oss 24/7 så på det viset är det ju viktigt att lägga skrämselribban på rimliga nivåer.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.