Hej!
Har också en fråga om asbest. Har tagit bort list i lägenhetshus byggt 1952. I samband med detta lossnade en hel del av det översta vägglagret som jag tror är puts och på några enstaka ställen lossnade även ett material som är mörkt, vilket jag tror är lättbetong. Nu är både jag och min fru, som båda är nybörjare på allt vad renoveringar dyl heter, oroliga över att vi kommit åt asbest (ska lämna in ett par provbitar för provtagning). Men undrar nu, så här i påsktider är det stor risk att det finns asbest i det som vi kommit åt?
 
Ska ni riva mycket ? Förmodligen ingen fara men kanske skönt att få det bekräftat. Under tiden , ta en påsksup å slappna av :)
 
Tack för svar. Bra idé! Nej det vi tagit bort är redan borta. Tog bort list i två sovrum och hallen i februari. I sovrummen har vi satt på ny list men i hallen har vi inte hunnit lägga golv så där har puts varit exponerad sedan vi flyttade in den 19 februari. Nu har jag lagat hålen som blev med ny puts.
 
Omdet mot förmodan skulle vara asbetsämnen i är det så små mängder att det kvittar. Och det går inte att backa bandet. Förmodligen farligare att gå bakom en gammal dieselbuss(Scania kutter nia) hehe. Eller vara kompis med en rökare... ha en skön påsk!
 
Tack detsamma!
 
Puts innehåller normalt sett inte asbest. Jag tror att man tom. kan säga att så extremt ovanligt med asbest i puts, att du kan vara säker på att det inte är asbest.

Men om det nu är mycket puts som lossnar, så är det lämpligt att använda skyddsmask. Allt byggdamm är onyttigt att andas in i större mängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.