Hej river ut lite golv, under foam i hallen så är det som svart klister, svartlim ? Även i hallen hittade jag under en garderob först ett lager heltäckningsmatta sen grönvita plattor som verkar sitta med något. Din tror jag dock kan sitta kvar. Känns som hela huset är gjort av asbest nu och nytt golv ska läggas i princip nu..

Är det bara att ringa ut någon firma för att kolla eller vad tycker ni ?

Har en 3 månaders bebis hemma som gör det hela lite små jobbigt
 
  • Upprivet golv i en hall med synliga lager av foam, heltäckningsmatta, grönvita plattor och svart klister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med svart klister och rester av foam under en vit kant vid pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upprivet golv med synlig isolering och brunt heltäckningsmatta, svart lim synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som om det skulle gå att bara plocka lös skivorna som limmet sitter på?
 
BirgitS
Vill man vara säker så skickar man in prover på misstänkta material för analys (alltså i stället för att ringa någon). Brukar kosta under 1000 kr och går på ett par dagar normalt.

Men inget asbesthaltigt är farligt förrän man påverkan det så att det dammar. Så här års är det ju lätt att ha korsdrag mycket för att vädra ut eventuella fibrer också.
 
C cotillion skrev:
Det ser ut som om det skulle gå att bara plocka lös skivorna som limmet sitter på?
Ja det är möjligt men i 3 rum är det flera lager matter över osv och vill inte riva upp för mycket själv når vi måste sova i skiten.. , har rivit lite vägg så yrt o dammat osv . Ska våttorka allt som går nu en gång till innan jag hämtar frugan o ungen
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vill man vara säker så skickar man in prover på misstänkta material för analys (alltså i stället för att ringa någon). Brukar kosta under 1000 kr och går på ett par dagar normalt.

Men inget asbesthaltigt är farligt förrän man påverkan det så att det dammar. Så här års är det ju lätt att ha korsdrag mycket för att vädra ut eventuella fibrer också.

Jo jag vet men låter en firma göra det om dom nu har tid, är flera lager mattor osv som är från 60 talet sitter stenhårt. Har rivit vägg nu så dammat rejält kört med grovdamsugare som ståt utanför på det värsta, blåser mycket nu så kör korsdrag. Men själva limmet borde väl inte släppa så mkt fibrer ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.