Blev lite orolig när jag rev upp gammal linoleum-matta och det såg ut så här.
Uppriven gammal linoleummatta med möjlig asbest oro i ett gammalt lägenhetshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägenhetshuset är gammalt. Dock har jag svårt att se att mattan skulle vara 40+ år gammal. (Asbest förbjöds ju 1982). Eller vad säger ni? Mönstret känns lite mer modernt?
Jag vet även att man renoverade på 90-talet. Och att mängder av personer renoverat lägwnheter här tidigare och det nämns inget om asbest.

Jag har redan skickat till asbestanalys en gång (var ej asbest) om ventilation. Skulle helst vilja slippa göra det igen då jag vill flytspackla snarast. Alternativt kan jag spackla över mattan?
 
C
W Walle99 skrev:
Dock har jag svårt att se att mattan skulle vara 40+ år gammal. (Asbest förbjöds ju 1982). Eller vad säger ni? Mönstret känns lite mer modernt?
Ser ut att vara tradionellt marmormönstrad linoleum som fanns redan på 1930-talet och är populärt än i dag. Så mönstret säger i detta fall inte så mycket om årtalet mattan härstammar från.
 
C cpalm skrev:
Ser ut att vara tradionellt marmormönstrad linoleum som fanns redan på 1930-talet och är populärt än i dag. Så mönstret säger i detta fall inte så mycket om årtalet mattan härstammar från.
Jag förstår. Jag tänker att jag lämnar in för test också.

Eftersom jag bor i storsstad tänkte jag ändå köpa en luftrenare. Om jag har ett Hepa13-filter i en vanlig från elgiganten, kommer den i så fall hjälpa till om det nu flyger omkring asbestfibrer i rummet. Jag menar jag behöver ju kunna fortsätta jobba även om jag låter mattan vara. Jag har bara rört nån kvadratmeter.
 
Det lär nog inte frigöras mer asbestfibrer ifrån limmet än vad det normalt cirkulerar i luften ändå så jag tror inte du behöver oroa dig.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.