Hej
Jag renoverar ett gammalt kök (huset byggt 1957). Köket är flyttat och det skall bli kontor/sovrum. Från fläkten går en rektangulär ventilationskanal som ansluter den tidigare fläkten. Då huset är gammalt och det har förekommit asbest vid värmesystemet är jag orolig för om ventilationskanalen kan vara klädd med eternit/asbest. Är det någon som är bra på att avgöra om detta bör undersökas av firma etc.
Bilder bifogas

Hälsningar
Henrik
 
  • Gammal rektangulär ventilationskanal i taket som kan vara klädd i eternit, omgiven av råa vägg- och takytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rektangulär ventilationskanal i ett renoverat kök som kan innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal ventilationkanal i ett renoverat kök som kan innehålla asbetsmaterial, i behov av expertundersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad och öppnad ventilationskanal i ett äldre hus med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rektangulär ventilationskanal med möjligt asbestbeklädnad i ett renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara eternitrör.
 
Det är definitivt en eternitkanal!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Lägger ytterligare en röst på ja. Det är en kanal av eternit. Har likadana själv här hemma.
 
Tack för era svar. Den kommer att få sitta kvar och jag kommer att bygga in den och sätta spotlights under. Blir nog snyggt rentav :D
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
En sådan kanal är annars inga problem att få ut. Den sitter förmodligen bara instucken i skorstenen med lite tätning runt. Bara att dra rakt ut så har du den lossplockad utan att det ur asbest runt dig och kan köra den till återvinningen eller vad du nu har som tar emot asbest.
 
  • Gilla
pernilla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.