Hej
Har gjort en analys av fix och fog på mitt badrum. Det visade att det inte var nån förekomst i väggkaklet. Har inte gjort analys av golvplattorna. Tror ni man kan anta att samma fix&fog använts i golvet?
Fuktspärren är enligt byggbeskrivningen(1951) bitumenmatta. Kan det finnas asbest i den eller i andra delar av konstruktionen tror ni?
Jag har ingen asbestnoja men detta badrum gränsar till barnens tre sovrum så jag vill vara lite säker.
/LOB
 
jo du låter faktiskt lite nojig för asbest är ingen gas som sakta sipprar ut ur materialen utan en mineral som fast i andra material sitter där den sitter. Farlig är den när den dammar och flyger fritt i ett rum så man andas in partiklar. Låter inte riktigt som så är fallet hos dig.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Otydlig där. Jag ska alltså riva badrummet(av ekonomiska skäl skulle jag helst göra det själv��). Jag har tidigare rivit både rörkrökar i pannrum och svartlimmade mattor men saken är lite annorlunda i anslutning till 3 sovrum kan jag tycka.

/LOB
 
Tror ni man kan anta att samma fix&fog använts i golvet?
Fuktspärren är enligt byggbeskrivningen(1951) bitumenmatta. Kan det finnas asbest i den eller i andra delar av konstruktionen tror ni?
Asbest kan förekomma i tjärpapp eller andra tjärprodukter från den tiden, ja. Går inte att svara på om det är så i ditt fall. Endast prov på analys ger svar. Vad gäller asbest i golvets fix/fog, så gäller samma sak, oavsett om det pekar åt nåt håll.
 
Jag har tidigare rivit både rörkrökar i pannrum och svartlimmade mattor men saken är lite annorlunda i anslutning till 3 sovrum kan jag tycka.
Ingen större skillnad. Asbestfibrer sprids extremt lätt i hela bostaden om man kontaminerar ett rum. Du får med dig asbestdamm t ex via kläder, luftdrag och ventilation in och ut i övriga rum. Hur gick du tillväga när du rev rörböjar och mattorna?
 
Redigerat:
Asbest kan vara mycket svår att "förutse". Endast prov kan avgöra saken.
Tänk på att eventuella biverkningar av asbest blir aktuell efter 20-40 år.
Vi människor har lite svårt att hantera händelser och tillstånd så lång fram i tiden, vilket gör asbest ganska ofarligt i dagsläget:cool:
 
Asbest kan finnas infix och fog i en vägg av fyra. Det finns inget som säger att bara för att det inte finns asbest bakom en platta så finns det inte i hela badrummet då det ofta användes för att stabilisera bruk/fog om man hade råkat blanda det för löst.
Det är INTE att vara nojig för att man är orolig för asbest, många här i forumet tar alldeles för lätt på riskerna som det innebär. Med det säger jag inte att man inte ska riva själv men man ska veta vad man ger sig in i tex att det tar flera hundra timmar innan asbest fibrerna som faller från 1 meter innan dom når golvet i ett rum helt utan vinddrag.
Jag har läst om många som bara skriver att det är bara våttorka så är det borta.
 
  • Gilla
academia och 1 till
  • Laddar…
Hej
Angående hur jag rev så var det så här:
Rörkrökar 2 st a' 3 dm. Dränkte in materialet i vatten(konsistens liknande oasis). Delade biten och släppte i sopsäckar som lämnades på återvinning.
Svartlimmet satt på masonitskivor som var undergolv under linoleummatta. Bröt upp(och sönder masoniten). Visste ej vid tillfället att detta lim innehöll(kan innehålla?) asbest. Slängdes alltså bland trä på återvinningscentralen.
Svårt läge att veta hur jag ska gå vidare. Kanske måste fundera på proffsriv ändå även om det svider. När jag läser vad Matti har skrivit blir jag helt brydd. Då är ju alltså en analys i princip värdelös. Dessutom måste kakelsättarjobbet på 50-60 tal varit förenat med stora risker om man själv blandade i asbestmaterialet vid behov.
Tack för all info.
/LOB
 
lob skrev:
Hej
Angående hur jag rev så var det så här:
Rörkrökar 2 st a' 3 dm. Dränkte in materialet i vatten(konsistens liknande oasis). Delade biten och släppte i sopsäckar som lämnades på återvinning.
Svartlimmet satt på masonitskivor som var undergolv under linoleummatta. Bröt upp(och sönder masoniten). Visste ej vid tillfället att detta lim innehöll(kan innehålla?) asbest. Slängdes alltså bland trä på återvinningscentralen.
Svårt läge att veta hur jag ska gå vidare. Kanske måste fundera på proffsriv ändå även om det svider. När jag läser vad Matti har skrivit blir jag helt brydd. Då är ju alltså en analys i princip värdelös. Dessutom måste kakelsättarjobbet på 50-60 tal varit förenat med stora risker om man själv blandade i asbestmaterialet vid behov.
Tack för all info.
/LOB
Att du rivit rörböjarna ganska vårdslöst är ju en sak att fundera över, dvs riv aldrig mer på det sättet igen. Även om du blötlade materialet utanpå, så lär du frigjort asbest när du delade isoleringen eftersom den sitter i materialet innanför, inte utanpå, antingen som luftspaltkartong (hög procent asbest) eller som 100% ren asbest i mer eller mindre pulverform i det innersta lagret intill själva röret. Delningen frigjorde sannolikt asbest i pannrummet och lär ha kontaminerat dina arbetskläder och luften i pannrummet vid tillfället. Det frigjorda dammet svävade nog sedan i ditt pannrum en lång tid därefter, för att sedan landa på golv och andra ytor i pannrumet. Jag gissar att du ej heller förslutit pannrummet lufttätt under rivning? Har du använt din hushållsdammsugare för att sedan dammsuga i pannrummet, och därefter dammsugit i övriga rum, så har du spritt asbest i hela bostaden. Liknande spridning och kontaminering lär ha skett när du bröt upp masonitskivorna med svartlim, fast i mindre skala. Jag säger detta för att ge exempel på hur svårt det är att handskas med rivning av asbest i de flesta situationer utan att skapa spridning av asbestfibrer.

Gjort är gjort, men oavsett hur mycket asbest det handlade om så bör du göra dig av med din hushållsdammsugare utifall att du använt den i pannrummet, våttorka pannrummet om du inte redan gjort det, och ev göra dig av med de arbetskläder du använt vid rivningen av rörböjarna och golvet (om du inte redan gjort det). Att ta med sig är att om du spridit asbest på ovan antaget vis så har risken att du o din familj ska drabbas av asbestrelaterade sjukdomar förhöjts, men risken är fortfarande låg.

Men om du står inför att riva något igen som nu, t ex badrumsgolvet, där damm kommer att skapas, så är det självklart att du ska bli "brydd". Du kan riva själv som Matti säger, men gör det enligt konstens alla regler isåfall, annars kommer du återigen att eventuellt kontaminera er bostad med mer asbest, och risken för er att bli sjuka förhöjs än mer, kanske t o m från försumbar risk till betydande risk.
 
Redigerat:
ja fast för att återknyta till asbest så har det blivit nåt som rent av är farligare än radioaktivt avfall. Man måste ju sätta allt i proportion till allting också. Man kan få cancer av avgaser också men inte går hela befolkningen omkring med gasmask för det? Asbest är en farlig mineral ja, punkt slut men de som verkligen blev sjuka av den arbetade inom industrin med produkten dagarna i ända i en herrans massa år. De som river asbest inom yrket har rigorösa bestämmelser att följa men de arbetar som sagt med det dagligen . Att privat riva nåt enstaka rör eller nåt badrum från 40-50 talet där det möjligen kan finnas asbest faller nog inom ramarna för "försumbart". Även om det nu mot förmodan skulle hamna nån miljondels promille partiklar i luften så finns det inte en möjlighet att det ska kunna påverka någon. Att då basunera ut att man vid minsta misstanke om asbest kommer att kontaminera hela fastigheten, sina barn och de snudd på skadas för livet allihop är ju att överdriva det hela en aning. Man gör såklart det man kan, vet man att det finns möjlighet till asbest så skyddar man sig och samlar ihop skräpet för lämplig deponi och då har man gjort det som är nödvändig. Man behöver ju inte gå omkring och tro att man har gjort fel för det och riskerar att skada allas hälsa.
 
Jag är väl en av de som inte är överdrivet oroliga för asbest på det här forumet, och jag anser mig ha hyfsat bra forskning att backa upp det med. Jag har inte länken här just nu men det finns en jättebra tråd med verkliga forskningsresultat kring asbest farlighet.

I princip är det här min hållning för privatpersoner.

Riva asbest utomhus = ofarligt. Allt luftburet damm blåser bort. Men använd andningsskydd och undvik att bryta och krossa plattor.

Inomhus = ofarligt, men var noga med andningsskydd och att plasta av och vädra mycket ordentligt. Rengör med våttorkning, vädring och dammsugare med RÄTT filterklass. Och vädra igen. Blöt asbest dammar mindre, så blöt gärna.

Asbest är inte helt ofarligt, varje enskild fiber innebär ökad risk för lungcancer - men det gör också en enda cigarett, ett andetag i storstadstrafiken osv. Livet är fullt av större och mindre risker.
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
Att då basunera ut att man vid minsta misstanke om asbest kommer att kontaminera hela fastigheten, sina barn och de snudd på skadas för livet allihop är ju att överdriva det hela en aning. Man gör såklart det man kan, vet man att det finns möjlighet till asbest så skyddar man sig och samlar ihop skräpet för lämplig deponi och då har man gjort det som är nödvändig. Man behöver ju inte gå omkring och tro att man har gjort fel för det och riskerar att skada allas hälsa.
Det varkar som du tycker att det jag skrev var hysteriskt. Jag försökte hålla det informativt och faktabaserat, tycker jag själv iaf.
Jag tycker även jag var tydlig med att nämna att risk var låg. Inför att riva badrummet som TS ska, så är det ju onödigt att skapa ev asbesthaltigt damm igen, för du förhöjs risken.

Analogier som att riva rörböjar vårdslöst är lika farligt som att röka några cigaretter, är ganska tröttsamt felaktigt.
 
  • Gilla
Quetex och 1 till
  • Laddar…
academia skrev:
Det varkar som du tycker att det jag skrev var hysteriskt. Jag försökte hålla det informativt och faktabaserat, tycker jag själv iaf.
Jag tycker även jag var tydlig med att nämna att risk var låg. Inför att riva badrummet som TS ska, så är det ju onödigt att skapa ev asbesthaltigt damm igen, för du förhöjs risken.

Analogier som att riva rörböjar vårdslöst är lika farligt som att röka några cigaretter, är ganska tröttsamt felaktigt.
nej det var inte riktat mot dig enskilt utan bara den allmänna uppfattningen om asbest överhuvudtaget. Såklart är det farligt men man lär ju som sagt sätta det i proportion till allt annat också. Det är isåfall lika tröttsamt att läsa hur folk skräms upp av de som verkligen på fullt allvar tror att sjukdomarna kommer som amen i kyrkan om man så bara vistas i ett hus där det ev finns misstanke om asbest för det gör det inte hur mycket forskning det än finns om asbest och hur farligt det är.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
academia skrev:
Är det denna du menar [länk] ?
Det är jag som skrivit den. Den tillkom bl a av frustration att läsa alla lyckliga/olyckliga antaganden och machoskepsis kring asbest som råder här på forumet.
Stort tack för den tråden, det är jättebra att ha relevant och saklig information om hur riskbilden kring asbest egentligen ser ut.

Jag menade inte att asbestrivning är som att röka, utan att riskbilden fungerar på samma sätt - dvs det finns inga helt ofarliga nivåer utan alla exponeringar ackumulerar upp risk för sjukdom. Man bör alltså inte utsätta sig för asbest i onödan.
 
Redigerat:
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.