Hej, jag och min sambo har i många år drömt om att köpa ett radhus i ett specifikt område.

Radhusen byggdes i mitten på 70 talet och innehåller därför asbest. Detta har vi även fått bekräftat av de som redan bor i området.

Det ska finnas asbest i:
- I golvet
- kakelfogar
- Plastmatta & matta på trapp
- asbest plattor under balkong

Vi har planer om att eventuellt köpa ett färdigrenoverat radhus.

Min fråga är då: Hur farligt är det egentligen med asbest?
På nätet står det att det är cancerframkallande. Stämmer detta även om man inte renoverar?
Hur hade du resonerat?
 
Bara farligt om man bearbetar materialet så fibrerna hamnar i lungorna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det är helt ofarligt om man inte river eller bearbetar det. Och även då är det i praktiken ofarligt för enstaka exponeringar, men man bör ha respekt och använda skyddsutrustning även som gördetsjälvare.

De människor som framfröallt har drabbats av asbestrelaterade skador, arbetade i eternitfabriker (eternit innehåller asbest), och arbetade hela dagarna, i åratal i lokaler som var dimmiga av asbestfiber i luften, man stod och sågade upp tillverkade plattoor och eternitrör, helt utan skyddsutrustning. I den kategorin har väldigt många drabbats.

Sedan har man vanliga byggjobbare som utsattes mer sporadiskt på byggen, men ofta under många år. Där har man hittat en hel del drabbade, men det är ju inte så att byggare från den tiden har dött i stora antal pga.asbest.

Sedan finns en kategori med indirekt exponering, ex. fruar till arbetarna i eternitfabrikerna, som hanterade arbetskläder.

En annan kategori är bilmekaniker, det fanns asbest i bromsbelägg på bilar fram till 80-talet. Där är det inte många, men mätbart.

Utöver det här så såg jag en undersökning från England, där de har ca 1 fall om året där någon drabbas av asbestrelaterad cancer, utan att man lyckas spåra det till någon direkt eller indirekt källa, utöver de ca 50 tal som årligen drabbas och som har varit utsatta för varaktig stor exponering. Man vet alltså inte om denna enda person (1 på ca 60 miljoner), har varit utsatt för asbest i höga koncentrationer, det kan ju ex. vara någon som väntat på bussen dagligen utanför en eternitfabrik, eller annat som är svårt att spåra.

Men bland alla dessa ca 60 miljoner som inte drabbats, finns många (miljontals) som arbetat med asbest i väldigt mycket högre exponering, än vad du som privatperson idag skulle exponeras för om du EN dag i livet river kakelplattor med asbestfogar. Och ser du då till att denna enda gånga använda (bra) skyddsmask, så blir exponeringen i princip noll. Men som amatör finns risken att man ex. tar av masken innan man tar av sig de dammiga kläderna, så liiite exponering drabbas nog många amatörer av även om man är försiktig.

Asbest finns naturligt i luften vi andas i låga doser, en enstaka stor exponering ger samma effekt som om du blir ovanligt gammal, och alltså andas in naturligt asbest i några år mer än medelpersonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.