Hej

Vi ska nu till att deklarera på ett hus som vi har sålt. Vi ärvde huset och även ägaren innan ärvde. Vi har ingen köpesumma att dra av på det viset men jag har hört att man kan ta taxeringsvärdet 1952 gånger 150 %. Har även hört att man får dra av kostnader som det gjorts under dessa år. Jag vet att det varken fanns ett riktigt kök och heller inget badrum i huset då 1952 utan det byggdes 1966 och 1980. Det grävdes även grund och tilläggs isolerades 1980 med nya element och fönster. Är det riktigt att man får dra av den kostnaden och om inga kvitton finns hur får man reda på vad sådant kan kosta?
Tacksam om jag kan få hjälp med frågorna
 
Alla permanenta förbättringar som inte fanns innan är avdragsbara oavsett ålder på förbättringarna.

Hur man bestämmer värdet vet jag inte.
 
  • Gilla
Ulla 63
  • Laddar…
Det stämmer att du kan ta upp taxeringsvärdet 1952 och räkna upp med 1,5 som ingångsvärde.

Det går att ta upp kostnader för förbättringar/ombyggnad även om kvitton saknas. Men då är det väldigt viktigt att man anger under övriga upplysningar att kvitton saknas för xxx kronor av de yrkade avdragen.

Om man inte gör den skrivningen så kan skattemyndigheten underkänna avdraget, och debitera skattetillägg på 40% extra. Jag tror iofs att en badrumsombyggnad 1966 handlar om försumbara kostnader idag.
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.