Min bror och jag har ärvt mammas hus när hon gick bort

jag har redan fått 50 % av huset i gåva av mamma innan,

har tänk ta över huset nu
hur ska jag lösa ut min bror ,så att allt blir riktigt
hur mycket ska jag betala till min bror
huset är värderat till ca 1,2 milj
vilka skatter måste man betala ,avdrag mm

jag har en bostadsrätt som ska säljas då jag tar över huset
vad sker med denna försäljning , skatter,avdrag mm
 
Det finns varken arvs- eller gåvoskatt längre i Sverige.
Om det var mammans mening att ni skulle få lika mycket efter henne så är du skyldig din bro 600.000 (halva värdet) om du vill ha huset för dig själv.
Om mamman ville särbehandla er så har du ju redan halva huset och resterande halvan ska då delas mellan dig och din bror så då är du skyldig honom 300.000.
Det blir också skillnad om du någon gång ska sälja huset och beräkna vinstskatt. I första fallet (600.000 till brorsan) är dina anskaffningskostnader för huset större (och därmed vinstskatt lägre) än i andra fallet (300.000 till brorsan).
Om mamman har skrivit giltig testamente kan det hela ändras.
Överväg att boka en timme hos en familjerättsadvokat. Även om det kostar 2000 kr kan det vara värt det för att undvika bråk och förluster.
 
Jag skulle också ta ett snack med en jurist som kan ekonomin så att ni inte åker på några jobbiga skatteeffekter.
 
Har inte brodern fått lika värde i gåva kan han hävda att du fick förskott på arv, så då är det halva markndsvärdet du ska betala din bror.
 
Här finns som sagt två scenarier. Antingen så räknas gåvan du fått som förtida arv, eller inte.

En gåva som du som naturlig arvinge tar emot. Ex. en gåva från förälder till barn. Den är per automatik ett förskott på arv. Såvida man inte specifikt skriver in i gåvobrevet att detta inte skall räknas som förtida arv. Det finns några andra lägen där den inte heller räknas som förtida arv. Men det finns också lägen där gåvan räknas som förtida arv, även MED en sådan formulering, den är alltså inte alltid giltig.

Om vi antar att detta inte är ett förtida arv, dvs. att det finns korrekt angivet i gåvobrevet, eller att du och din bror är rörande överens om att det var meningen att du skulle ha halva huset, utan att ta hänsyn till förtida arvsreglerna.

Då äger du halva huset, och har ärvt ytterligare 1/4. Du blir alltså skyldig din bror ca 300 000. Där bör man ta hänsyn till skatteeffekten. Om du får dett i ett arvskifte så blir det ingen reavinsbeksattning nu. Men den dag du säljer så får du betala reavinst skatt som om du ägt hela huset från början. Om din mamma ägt huset länge så kan skatten bli ca 22% av hela summan som du då säljer för. Dvs. vid beräkning av ersättningen till din bror så bör du räkna bort den skatt som han skulle fått betala om han istället sålt i en vanlig försäljning nu.

Om vi istället antar att det var ett förtida arv.

Då är frågan hur denna gåva skall värderas i samband med boupteckning och arvsskifte. Huvudreglen är att gåvan skall värderas till vad den var värd vid gåvotillfället. Jag tror att det gäller även om man fått en del i en fastighet.

Dvs. om vi som exempel tänker oss att fastigheten var värd 800 000, när du fick halva, då har du fått ett förtida arv, som är värt 400 000.

Idag är fastigheten värd 1,2 milj. Du äger halva, men du skall ha 400 000 mindre än din bror i arv, eftersom du redan fått 400 000. Detta om vi antar att brodern inte fick något förtida arv. Nu ärver ni halva fastigheten, halvan är värd 600 000. Dvs det totala arvet är 600 000 + 400 000, som delas i två, ni skall ha 500 000 var, du har redan fått 400 000, du behöver då lösa ut din bror med 500 000. Även här bör man räkna om med hänsyn till latent reavinsskatt.

Reglerna runt förtida arv är ganska snåriga, så OM detta är fallet, att gåvan skall ses som förtida arv, eller om ni inte är övverens i den frågan. Då bör du/ni absolut låta en jurist reda ut det här. Där finns många rätt speciella regler. Ex. så skall man i vissa fall inte värdera gåvan till vad den var värd vid gåvotillfället, utan istället till vad den var värd vid dödsfallet.
 
Redigerat:
Tack för de snabba svaren

Undrar lite om vilka avdrag man kan göra

Det finns inga lån på huset
det har bytts till ny bergvärme,fönster,tak
vad är den avdragsgilla biten
hela beloppet förutom roten ?
 
Funderar lite om det här med avdrag
vad är vitsen med dessa ?

Blir det att huset värde minskas ?

kan min jag och min bror betala mindre skatt
vid dessa avdrag eller bara min bror då jag redan
äger 50 % av huset ?

kan man dra av huspriset när det köptes ?

Bostadsrättens vinst kan man slippa skatten på denna
och bara föra över det till huset till att lösa ut min bror ?
 
Här gäller att ha lite klart för sig hur man förvärvar huset.

Det finns två möjligheter. Antingen så ordnar ni det så att du får ärva hela huset i arvskiftet. Antingen så får då din bror kompensation via andra tillgångar, eller genom en ren betalning från dig (kolla med jurist i så fall, där finns fallgropar). Men har du då förvärvat huset genom arvskifte, så är det i lagens mening ingen försäljning. Det utgår ingen reavinstskatt. Detta är det vanligaste i samband med arv. Däremot så får du betala reavinstskatt senare om du säljer för hela värdeökningen som om du hade ägt fastigheten från början. Och denna latenta skatt bör man ta hänsyn till när ni räknar ut hur mycket du skall betala för din brors andel.

Eller så ärver ni var sin del av fastigheten, och du köper sedan din brors del. Det är i så fall en försäljning skattemässigt. Din bror får då betala skatt för den andelen som om han hade varit ägare redan från början. Dvs den summa som din mor en gång betalat för huset blir ingångsvärde och han får betala skatt på den värdeökning som varit över åren.

Ev. avdrag för ombyggnader osv. påverkar reavinsskatteberäkningen. Om ex. din mamma köpte huset för 30 år sedan för 300 000. Och du säljer det om några år för 1,5 milj (och har fått det som gåva och genom arv), då får du betala en reavinstsakatt på 22% av 1,2 milj. Om du då kan göra avdrag på ex. 150 000 för en värmepumpsinstallation så blir det istället 22% av 1 050 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.