Det verkar som om möbeln jag vill ha utgått från Artilleriet Möbler sortiment. Funderar på att svettsa egna - hur svårt kan det vara...Finner att det är mkt svårt. Krävs nog tom en svettsarkurs! Ngn som gått en kurs o kan rekommendera? I stockholmsområdet.
Vardagsrum med modern soffa, metallbord och rund spegel, potentiell möbel DIY inspiration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är bara att att handla en svets och börja öv
 
Det känns som om det vore enklare att annonsera på diverse ställen att du vill köpa en sådan möbel än att gå den långa vägen och gå svetskurs för att bygga en egen.:confused:
Tror att det blir dyrt för dig om du inte redan har en svets ,lokal som du kan arbeta i mm.
 
Det är inte alls svårt men det kräver en del träning innan man kan svetsa bra. Tunnväggiga möbelrör är inte direkt det mest lättsvetsade materialet. Att svetsa möbelrör och bilavgasrör är ungefär det svåraste jag som ganska rutinerad husbehovssvetsare klarar av.

Man får väldigt mycket gjort med sticksvets och vinkelslipmaskin vid en arbetsbänk med skruvstycke ute på backen. Han man en ordentlig pelarborrmaskin inne i garaget dessutom då börjar det hända saker på allvar.
Det behövs med andra ord inte så väldigt dyr utrustning egentligen men du skall nog svetsa betydligt mer än några möblemang om utrustningen skall tjäna in sig.

Det behövs fler kvinnor som ger sig in på metallhantverk och trähantverk. Ingen vet hur många bortkastade naturbegåvningar det finns hos personer som råkar vara av "fel" kön. Om du är intresserad av hantverket så tycker jag att du skall skaffa svets och börja på.....men då skall det bli mycket mer än några möblemang!
Lycka till!

Bifogar en bild från då jag höll på och svetsade i vintras.
 
  • Svetsutrustning och arbetsverktyg på snöbelagd mark framför vedstapel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Alternativet är att leta upp någon som kan svetsa och som kan hjälpa dig. Det behövder inte bli så dyrt som du tror..
 
Kan rekommendera denna svetskurs på skeppsholmen(ligger nedanför moderna museet).

https://skeppsholmsgarden.se/kurser/svets/grundkurs/

Är en grundkurs i framförallt gassvetsning, men man får även prova på pinne och mig/mag, och inte minst skärbrännare ;)
 
Är det borden du är ute efter? Ser ut som fyrkantsstål som är pulverlackat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.