S
Hoppas detta hamnat rätt, jag vill mest ventilera lite irritation.
Jag läste detta snabbt och kunde inte låta bli att bli irriterad, enligt den artikel är nästan allt farligt att göra själv och försäkringen täcker bara om allt är gjort av proffs. Nu överdriver jag lite, men ändå. Vad jag vet så får jag göra all VVS själv bara jag följer gällande standarder och följer instruktioner etc. Enligt artikel så får jag typ rensa avlopp...



Jag blir väldigt irriterad när jag läser sånt, är det mig det är fel på då?


https://viivilla.se/gor-det-sjalv/hantverkarjobben-du-far-utfora-sjalv/

Gott nytt år förresten
 
S Screew skrev:
Hoppas detta hamnat rätt, jag vill mest ventilera lite irritation.
Jag läste detta snabbt och kunde inte låta bli att bli irriterad, enligt den artikel är nästan allt farligt att göra själv och försäkringen täcker bara om allt är gjort av proffs. Nu överdriver jag lite, men ändå. Vad jag vet så får jag göra all VVS själv bara jag följer gällande standarder och följer instruktioner etc. Enligt artikel så får jag typ rensa avlopp...



Jag blir väldigt irriterad när jag läser sånt, är det mig det är fel på då?


[länk]

Gott nytt år förresten
Grattis! Du är fullt frisk och du har förmågan att tänka själv! Sveriges paragrafrytteri tar alla pris och snart ska du ha hjälm inomhus för att det är farligt att leva. För oss som fortfarande kan läsa och tänka självständigt kan vi nästan (fortfarande) bygga ett helt hus helt själva, förutom elarbetet. Kämpa på och gott nytt år!
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Men slutsatsen var ändå att du inte bör göra sånt du inte klarar av.

"Summa summarum är att du inte bör utföra arbeten som innefattar mer än ytan inuti ditt befintliga hus om du inte är väl insatt i regelverken och har god kunskap om de hantverk du planerar att utföra. Om projektet kräver kompetenser inom områden som ställer krav på att den som utför arbetet har certifikat eller licenser för arbetet, så är det oftast en tydlig indikation på att detta sannolikt inte är något du bör ge dig på om du vill få ett lyckat slutresultat utan problem med kommuner, regelverk, grannar och familj"
 
S
P Peter_Ker skrev:
Men slutsatsen var ändå att du inte bör göra sånt du inte klarar av.

"Summa summarum är att du inte bör utföra arbeten som innefattar mer än ytan inuti ditt befintliga hus om du inte är väl insatt i regelverken och har god kunskap om de hantverk du planerar att utföra. Om projektet kräver kompetenser inom områden som ställer krav på att den som utför arbetet har certifikat eller licenser för arbetet, så är det oftast en tydlig indikation på att detta sannolikt inte är något du bör ge dig på om du vill få ett lyckat slutresultat utan problem med kommuner, regelverk, grannar och familj"
Jo det förstår jag också, men det känns som att det är skrämselpropaganda dom kör med. Och om man aldrig provar själv kommer man aldrig kunna något och på så sätt bör man aldrig göra något själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.