Jag har en ejektorpump där (troligen) ejektorn gick sönder i natt för i morse gick pumpen oavbrutet och det var helt tomt i hydroforen. Tänker byta pumpen mot dränkbar variant. Men innan jag bestämmer mig vill jag veta hur gammal den är. Var på skylten framgår åldern-nån som vet?
/Henrik
 
  • Del av grön maskin, etikett med text och mätindikator, sliten, industriell, närbild, skitig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön maskin, märkplåt, elektriska specifikationer, vit plast, kablar, industriell, suddig förgrund, metallskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns igen markering om årtal på dom, den skylten är bara för motorn. Det som är viktigt just nu är djupet på hålet. Det det man beställer en pump efter, samt om det är stor höjdskillnad meallan vattennivå i hålet och huset.
Du har nu 2 slangar till hålet och då använder man ena slangen för att dra kabel till pumpen och den andra slangen för vattnet. Det går att mäta djupet med ett kastspö med tyngd på.
 
Absolut, djupet är viktigt. Men alternativet till pumpbyte är ju att byta ejektorn. Hade känts bra att veta hur pumpens ålder innan jag verkligen bestämmer mig.
 
En ejektor kostar från ca 4 kkr och uppåt, då måste ändå upp med allt, vilken ålder på huset då, det kan vara en indikering på åldern.
 
Huset byggt 1935. Enligt SGU:s brunnskarta borrades brunnen 1977 och troligen sattes pumpen in samtidigt. Då är den 46 år.
 
Dags att byta, passerat bäst före datum. Dom brukar fugera många år, det som slits i dom är packboxen på topp som börjar läcka och pumphuset ser ut som om den legat på botten i sjön 10 år. På insidan av pumphuset sitter det ett antal delar med vingar som ska bygga upp trycket, dessa blir med tiden mindre och mindre, slits ut av vattenströmmen och div partiklar i vattnet som alltid finns. Om du ser på pumphuset så är det ett antal sektioner. Kommer inte ihåg nu vad varje sektion är i meter hål, ring Danfos och fråga så talar dom om direkt vad hålet kan ha för djup. Du kan ha som det kallas en 11 meters bit som sitter på ejektorn, det är för att inte pumpen ska kunna suga luft. Blir det luft så slutar en ejektorpump att pumpa vatten direkt. En ny pump ska hänga ca 4 meter från botten för att inte suga in den smörja som finns i botten av hålet.

Edit med så gammal borrning så är den säkert stötborrad, det innebär att hålet kan vara ovalt och krokigt lite över allt i sin längd, samt även ha olika diameter på vägen ner. På den tiden var det inte så vanligt med pump i borrhålet utan det blev en ejektor. Så en ny pump ska vara av smalmodell 3 tum och inte 4 tummare som kanske inte går ner
PS 1 vid stötborrning så spräktes berget och det blev många flisor och väggarna fick en del bitar som satt kvar och faller ner under årens lopp. Nackdelen med en pump i hålet då,är att när pumpen är nere och det faller ner en flisa, så kan pumpen kila fast. Alla pumpar är koniska upptill och tänk själv att en flisa lägger sig mellan pump och vägg. det kan bli tvärnit att få upp den. Finns många pumpar som sitter på kanske 20 meter och pumpen måste sitta på 60 meter för att få tillräckigt med vatten. Nya hål Avantiborras och är helt runda och inga flisor.
Så det är en smaksak för en ejektor eller dränkbar. Lite av att spela på lotteri
PS 2 Det går att byta ejektorn och själva pumpen, då är man säker på att alltid få upp delarna och det tar mååååånga år innan det behövs
Lite att bita i för dig, hur du ska agera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
H Henrikd75 skrev:
Huset byggt 1935. Enligt SGU:s brunnskarta borrades brunnen 1977 och troligen sattes pumpen in samtidigt. Då är den 46 år.
Nej den typen motor ligger närmare i häradet 20-25 år gammal som mest 28 år. Du får felsöka så behöver det inte vara några större problem att köra vidare med den, Ejektorn går ju knappast sönder snarare igensättningar som stör där och pumpen i sig går ju kolla oavsett.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej den typen motor ligger närmare i häradet 20-25 år gammal som mest 28 år. Du får felsöka så behöver det inte vara några större problem att köra vidare med den, Ejektorn går ju knappast sönder snarare igensättningar som stör där och pumpen i sig går ju kolla oavsett.
0108 i nedre vänstra rutan skulle med den teorin kunna vara tillverkningsdatum augusti 2001.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.