Hej,

Hur ses det kring att addera byggdatum på ett gammalt hus i efterhand? Vi har diskuterat detta men har inte kommit fram till vad som ser bra ut. Huset är snart 100år.

Tanken är att skriva med lite äldre stil ovanför farstukvisten. Vi har tagit bort en blå skylt med husnumret där samt ett plexiglastak rakt ut vilket kändes förkastligt. :)

Vit entrédörr med fönster, paket på trappan, träpanel, lutande tak, traditionellt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni vet att det är det verkliga byggnadsåret och inte bara något renoveringsår eller byråkratiskt påhitt så ser jag inget hinder för att skriva dit det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om ni vet att det är det verkliga byggnadsåret och inte bara något renoveringsår eller byråkratiskt påhitt så ser jag inget hinder för att skriva dit det.
Ja "snart 100 år" luktar lite som det klassiska byråkrat-byggåret 1929 :)
 
RoTe
S stugan_i_skogen skrev:
Ja "snart 100 år" luktar lite som det klassiska byråkrat-byggåret 1929 :)
Är väl 1909 du tänker på?
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 4 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Ja "snart 100 år" luktar lite som det klassiska byråkrat-byggåret 1929 :)
1926. Tomtindelning 1916. Fröken Anna Mörk deltog som ägare. :) Vi har lite kul läsning från den tiden.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Kanske i handgjort årtal i gjutjärn?
 
C
Z Zeke_Varg skrev:
Hur ses det kring att addera byggdatum på ett gammalt hus i efterhand?
Enligt min mening kan det uppfattas som lite dålig smak, men meningarna går garanterat isär - vissa älskar ju denna typ av "fejk-kuriosa".
 
  • Gilla
Katthatt och 1 till
  • Laddar…
Ha, jag funderade på att skriva årtal på vårt hus från -37. Tänkte dölja inspektionslucka genom att få den att likna en skylt. Kanske nöjer med mig husnamnet bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.