Hur ta reda på ett hus årsförbrukning av olja??
 
fråga husägaren?
gaia
 
De verkar ha noll koll...
 
husägarens el levrantör vet
om inge annat så brukar det väl stå på elräkningen
 
Nja, knappast om det gäller olja va?
Har de bott där mer än ett år så borde de ju dock ha räkningar från oljebolaget
 
För att vara ännu krångligare så har de massa fat (med olika nivåer olja) i garaget som de fyller på med.. (Undra vad den oljan kommer från??)

Aja, antagligen kommer jag inte få reda på det. Hoppades på att det skulle finnas en mätare eller liknande på pannan..
 
Svårt att gissa på en exakt förbrukning, men jag skulle tippa på att du hamnar hyffsat nära om du tar ytan som ska värmas upp *133 och sedan dividerar med 8000.

Så om du ska värma 150 kvadratmeter så går det nog åt ungefär 2,5 m3.

(genom att multiplicera ytan med 133 så får du ungefärligt uppvärmningsbehov, oavsett energislag. Sedan får du räkna ut hur mycket energi du får ur oljan. 1m3 olja innehåller ungefär 10 000 kWh, sedan beror det på pannans verkningsgrad hur mycket som kommer huset tillgodo, men jag skulle räkna med ungefär 80%)
 
Hemmakatten
Köper man ett hus med en oljepanna så får man väl räkna med att 1. huset är gammalt med liten/mindre isolering 2. Förbrukningen är hög (eftersom oljepannan installerades då oljan var billigast) 3. Oljepannan måste bytas ut mot annan uppvärmning.
 
Gör en energiberäkning av huset, antingen av en expert eller så räknar du själv - är inte så överdrivet svårt.
 
Ta reda på vad det är för brännare,.. kanske en alloljebrännare.. då kan du i princip elda all olja :) billigare än så kan man ju inte få :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.